Znanstvenici napravili funkcionalnu vučnu zraku

• Objavljeno u Znanost
image

Znanstvenici sveučilišta University of Adelaide približili su nas na još jedan korak do tehnologije vučne zrake (tractor Beam) kakvu ste mogli vidjeti u SF filmovima i serijama poiput Star Treka i Orvillea (slika gore).

Sami izraz vučna zraka podrazumijeva svjetlosnu energetsku zraku koja može zarobiti i povući materiju, čak i do veličine velikih svemirskih brodova i manjih planeta, no ona koju su izumili australski znanstvenici zasad je u stanju samo povlačiti atome kroz mikroskopski sitnu rupicu u središte specijalnog optičkog vlakna.

Znanstvenici kažu da ovo otvara vrata prema kvantnim eksperimentima koji bi mogli dovesti do novog tipa sigurnih komunikacija ili naprednih senzorskih tehnologija.

U radu objavljenom u publikaciji Physical ReviewApplied, znanstvenici sa sveučilišnog instituta IPAS (Institute for Photonics and Advanced Sensing) navode da je ovo prvi puta da su bili u mogućnosti demonstrirati visokoučinkovitu "waveguide" zamku.

Doktorand Ashby Hilton koji razvija ovu tehnologiju kaže da zraka nevidljivog infracrvenog svjetla hvata atome koji plutaju u komori koja predstavlja mali uzorak vanjskog prostora na Zemlji. Svaki atom koji uđe u vučnu zraku privlači se ka vlaknu i ne može više pobjeći. „Naši eksperimenti ukazuju da možemo precizno upravljati svjetlom kako bismo stvorili prave uvjete za upravljanje atomima", navodi Hilton.

Mada znanstvenici u šali uspoređuju svoju vučnu zraku s onima iz SF serija, njezina praktična primjena se neće tako brzo naći u svemiru, već bi se mogla koristiti u komunikacijama, detektiranju bolesti pronalaženjem određenih molekula iz daha, pa čak i u vojno obrambenim zadaćama poput detekcije anomalija u magnetskim poljima koje su povezane s mineralnim depozitima ili prikrivanjem aktivnosti podmornica.