Huawei hrvatskim medijima predstavio 5G

image

Veliki kineski grad Shenzen već je u potpunosti pokriven 5G signalom, a za novi standard u telekomunikacijama Huaweijev prezenter naveo je glavne prednosti kao što su velika brzina, manja latencija i istodobna dostupnost većem broju uređaja što je iznimno bitno zbog nadolazećeg IoT-a. Uz brojne industrijske primjene, pokazana je direktna usporedba 5G i 4G brzine. Telefon s 5G mrežom imao je oko 700 Mbita download i oko 70 upload , dok je 4G model stigao do 90 downloada i 20-ak...

(0 glasova)

Završen prvi Job Fair Meetup

image

Prijava dolaska preko interneta, provjeravanje temperature na ulazu, obavezna dezinfekcija ruku te nošenje maske tijekom predavanja, predavanja s ograničenim brojem sudionika... Ovo nimalo ne podsjeća na stare dane sajma Job Fair , žamor na hodnicima i gužvu pri stotinjak štandova domaćih i međunarodnih IT tvrtki, koje su došle headhuntati novopečene diplomce i ostale studente željne prakse.

Ali nakon što je Job Fair odgođen radi epidemije koronavirusa, Fakultet elektrotehnike i računarstva ( FER ), Klub studenata elektrotehnike ( KSET ), Centar...

(1 Glasaj)

U DHMZ stiže superračunalo BullSequana

image

Multinacionalna kompanija Atos potpisala je petogodišnji ugovor s Državnim hidrometeorološkim zavodom ( DHMZ ) za nabavu i održavanje Atosovog superračunala BullSequana XH2000 . Ugovor je vrijedan više od 10 milijuna kuna. Novi sustav povećat će računalnu snagu DHMZ-a i omogućiti četiri puta brži izračun prognoze vremena, uz češće i preciznije prognoziranje. Koristit će se i u sklopu projekta AIRQ za unapređenje sustava upravljanja i praćenja kvalitete zraka kako bi se postigla učinkovita kontrola i upravljanje kvalitetom zraka u urbanim sredinama.

Osim...

(1 Glasaj)

Dobitnici VIDI Awardsa dobili milijunsku investiciju

Hrvatski IT startup Spotsie , koji je osvojio Srebrno Teslino jaj e u kategoriji najboljih hi-tech inovacija na VIDI e-novationAwards 2019 i čije je IoT rješenje za lociranje u zatvorenim prostorima uvršteno na 50UP ! top listu najperspektivnijih hrvatskih poslovnih programskih rješenja za 2020. godinu, prepoznao je investicijski VC fond Fil Rouge Capital (FRC), koji raspolaže s više od 45 milijuna eura za investiranje u mlade poduzetnike, startupove i tvrtke u fazi rasta.

FRC je stoga u Zagrebu potpisao...

(1 Glasaj)

20 studenata završilo automobilski softverski kolegij

image

Na Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu (FER) u ljetnom semestru akademske godine 2019./2020. po prvi puta je izveden kolegij na temu AUTOSAR-a (Automotive Open Systems Architecture) koji je pohađalo 20-tak studenata FER-a. Ovo je prvi kolegij o tom temeljnom automobilskom standardu održan na FER-u te je u potpunosti odrađen u suradnji s GlobalLogicom. Cilj kolegija bio je da studenti nauče temeljne vještine za rad sa specifičnim softverskim alatima za automobilsku industriju, s obzirom da se ta industrija ubrzano...

(1 Glasaj)

Dobitnik Vidi e-novationa prodan za čak milijardu kuna

image

Nakon Mate Rimca  koji je dobio Vidi e-novation nagradu za svoju inovaciju dok je još bio u garaži, a 10 godina kasnije prodao udjele svoje tvrtke za nevjerojatnih 150 milijuna eura, sada je još jedan Vidi e-novation dobitnik nakon 10 godina, od kako je dobio Vidi Award Zlatno Teslina jaje za inovaciju, prodan za čak milijardu kuna. To pokazuje koliko je Vidi e-novation Awards tada točno predvidio buduće zvijezde dok su još bili u samom začetku svog nevjerojatnog puta prema globalnom uspjehu.

Nanobit postaje dijelom švedske Stillfront grupe, jedne od vodećih svjetskih gaming kompanija u free-to-play segmentu. Transakcija će biti provedena u dvije tranše, pri čemu će Stillfront najprije kupiti 78% udjela za 100 milijuna dolara. Nakon dvije godine, Stillfront će kupiti ostatak udjela u Nanobitu po cijeni koja će ovisiti o kretanju dobiti prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) Nanobita u financijskim godinama 2021. i 2022. Ukupan iznos koji će Stillfront platiti na kraju transakcije bit će do 148 milijuna dolara, prilagođeno za stanje gotovine. 

Stillfront je vodeća free-to-play kompanija koja okuplja 14 gaming studija diljem svijeta. Zapošljavaju više od 800 zaposlenika, a glavna tržišta su SAD, Njemačka, Bliski istok i Sjeverna Afrika te Francuska i Kanada. Sjedište je u Stockholmu, a kompanija je javno izlistana na Nasdaq First North Premier Growth Marketu. Njihov bogat portfelj igara karakteriziraju lojalni korisnici i igre koje su aktualne dugi niz godina. 

Nanobit uspješno posluje od osnutka, niz godina među najbrže rastućim kompanijama Europe 

Nanobit su prije 12 godina u Zagrebu osnovali Alan Sumina i Zoran Vučinić bez kapitala, bez ureda i samo s dva računala. Danas je Nanobit sa svojim igrama prisutan u više od 150 zemalja svijeta, zapošljava 125 visokoobrazovanih zaposlenika te je jedan od najpoželjnijih hrvatskih poslodavaca. Nanobitove igre ukupno su preuzete više od 145 milijuna puta, a na mjesečnoj razini ih igra preko 10 milijuna aktivnih igrača sa svih kontinenata svijeta. Najpopularnije igre su My Story, Hollywood Story i Tabou Stories.  

 Najutjecaniji svjetski mediji Nanobit već niz godina svrstavaju na liste najbrže rastućih kompanija Europe. Samo u ovoj godini, Nanobit je lokalizirao svoje igre na čak šest novih jezika i to na njemački, francuski, španjolski, talijanski, ruski i japanski, uz standardni engleski jezik, čime su se probili na više od 15 novih tržišta. 

Zagreb na mapi globalnih gaming središta 

Zagreb je danas globalno središte jedne od najbrže rastućih industrija na svijetu, ističu Alan Sumina i Zoran Vučinić iz Nanobita. "Industrija mobilnih igara brzo raste i sve se više globalizira, a ako želimo ostati broj 1, moramo ići naprijed. Pridruživanjem Stillfront grupi Nanobit dobiva dodatni zamah koji će nam omogućiti nastavak rasta, razvoj novih ambicioznih planova i projekata. Sasvim je prirodno, s obzirom da smo u poziciji da možemo birati strateškog partnera, da odaberemo onog koji se uklapa u našu kulturu i dugoročnu viziju. Sve one kvalitete koje njegujemo interno – poduzetnički duh, samostalnost i inovativnost - vidjeli smo upravo u vodstvu Stillfront grupe. Veselimo se suradnji s ostalim uspješnim studijima u sastavu Stillfronta, što će dodatno ubrzati razvoj i Nanobita i Stillfront grupe, a naši zaposlenici će imati priliku surađivati s najboljima iz svijeta“, izjavili su Alan Sumina i Zoran Vučinić

Nanobit će nastaviti poslovati kao i do sada, ali u vlasništvu Stillfront grupe. Sjedište ostaje u Zagrebu, a kompanija će i u budućnosti nastaviti ostvarivati ambiciozne razvojne planove. 

“Preuzimanjem talentiranog tima u Nanobitu, Stillfront se širi u žanr narativnih lifestyle igara, čime dodatno jača svoj portfelj igara i povećava doseg kod gaming publike. Alan i Zoran su u proteklih 12 godina zajedno sa svojim timom u Nanobitu izgradili impresivan gaming studio s čvrstom nišom u uzbudljivom žanru lifestyle igara, a mi se veselimo što ćemo zajedno s njima raditi na tome da podignemo kompaniju na višu razinu. Osnovni portfelj igara ostvario je impresivan rast tijekom prošle godine, a vidimo i snažan potencijal rasta u budućnosti, uključujući i obećavajuće nove igre koje su u razvoju”, rekao je Jörgen Larsson, CEO Stillfronta. 

Cijeli proces vodio je tim konzultanata. Latham & Watkins je pravni, a Aream & Co. financijski savjetnik Nanobita, dok je DLA Piper Sweden pravni, a EY financijski savjetnik Stillfronta u ovoj transakciji.

(1 Glasaj)

Incidenti vezani uz prijevare građana u porastu

image

CARNET-ov Nacionalni CERT i ove godine u listopadu obilježava Europski mjesec kibernetičke sigurnosti te već tradicionalno brojnim aktivnostima radi na podizanju svijesti hrvatskih građana o kibernetičkoj sigurnost i s naglaskom na mrežnu i informacijsku sigurnost te promociju sigurnijeg korištenja interneta za sve korisnike. Uz dosadašnje aktivnosti poput „Kibernetičke riječi dana“ kojom se pojašnjavaju popularni pojmovi iz kibernetičke sigurnosti, ovogodišnji novitet je natjecanje pod nazivom „ Hacknite “ za učenike 3. i 4. razreda srednjih škola.

Riječ je o natjecanju u obliku...

(1 Glasaj)

Hackathon sve prijavljene timove nagrađuje s 1000 kuna

image

Prijave za sudjelovanje u dvodnevnom natjecanju Open Data Hackathon produžene su do utorka, 22. rujna, a sve sudionike očekuju poticajne novčane nagrade. Natjecanje će se održati 27. i 28. rujna , a zbog epidemioloških mjera i sigurnosti svih sudionika, natjecatelji će komunicirati sa svojim mentorima online, putem Zoom aplikacije. 

Organizacijom ovog hackathona HAMAG-BICRO traži inovativna rješenja za korištenje otvorenih podataka iz javnog sektora iz četiri tematska područja: p romet i mobilnost , zdravlje i kvaliteta života , okoliš i energija...

(1 Glasaj)

Zagreb i Porsche za centar automobilističke IT industrije

image

U prostorijama jedne od zagrebačkih pivovara, na zagrebačkom Žitnjaku, u utorak je predstavljena suradnja zagrebačke IT firme Infiniuma i jednog od najpoznatijih proizvođača sportskih automobila, Porsche .  Tom je prilikom i osnovana i firma – Porsche Digital Croatia , koja će u iduće tri godine uložiti 10 milijuna eura te zaposliti stotinu zaposlenika.

Kako kaže, jedan od osnivača Infinuma, Tomislav Car , koji je pred punim  auditorijom izjavio kako je iza Infinuma  15 godina iskustva u kreiranju digitalnih proizvoda i...

(1 Glasaj)

Tehnologije hrvatskih animatora na festivalu Annecy

image

Ovogodišnji Animafest koji je trebao ponovno pretvoriti Zagreb u prijestolnicu svjetskog animiranog filma, zbog COVID-19 pandemije je odgođen za jesen, pa će se održati od  28.09 do 03.10., no neki hrvatski autori su već imali  priliku prezentirati svoje inovativne filmove na Međunarodnom festivalu animiranog filma Annecy, koji se ove godine održao live streamingom u virtualnom obliku.

Tri hrvatska animirana filma nalaze se u natjecateljskim programima ovogodišnjeg izdanja velikog francuskog festivala. U sklopu natjecateljskog programa kratkometražnih filmova prikazuju se Arka redatelja Natka Stipaničeva te Pustolovine Glorije Scott: Ubojstvo u katedrali Matije Pisačića...

Ovogodišnji Animafest koji je trebao ponovno pretvoriti Zagreb u prijestolnicu svjetskog animiranog filma, zbog COVID-19 pandemije je odgođen za jesen, pa će se održati od  28.09 do 03.10., no neki hrvatski autori su već imali  priliku prezentirati svoje inovativne filmove na Međunarodnom festivalu animiranog filma Annecy, koji se ove godine održao live streamingom u virtualnom obliku.

Tri hrvatska animirana filma nalaze se u natjecateljskim programima ovogodišnjeg izdanja velikog francuskog festivala. U sklopu natjecateljskog programa kratkometražnih filmova prikazuju se Arka redatelja Natka Stipaničeva te Pustolovine Glorije Scott: Ubojstvo u katedrali Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića, a u natjecanju studentskog filma I’m Not Feeling Very Well Sunčane Brkulj. To je veliki uspjeh za njih same, ali i za hrvatsku kinematografiju općenito jer je Annecy uvrstio njihove filmove među 37 finalista festivala, a ove je godine prijavljeno više od 2.000 filmova iz čitavog svijeta.

Tim povodom smo iskoristili priliku da porazgovaramo s hrvatskim autorima uoči prikazivanja njihovih filmova na Annecyu, kako bismo saznali nešto više o njihovom radu, pri čemu nas je dakako najviše zanimala tehnološka strana priče. Pored toga, htjeli smo od njih čuti i razmišljanja o budućnosti novih tehnologija koje sve više ulaze u medij animiranog filma, poput korištenja game enginea i AI-a, kao i saznati njihove stavove o virtualizaciji festivala, koji su zbog korona krize ove godine prešli u digitalni online oblik, jer postoje ideje da će se na takav način održavati i u budućnosti.

Uz Natka Stipaničeva, Sunčanu Brkulj i Matiju Pisačića, u izradi ove teme pomogao nam je i Kristijan Dulić, animator koji je sudjelovao na izradi jednog od tih filmova i najviše prati nove tehnologije u animaciji poput umjetne inteligencije. Čestitamo svim hrvatskim autorima koji će virtualno otputovati u Annecy i želimo im da tamo postignu što veći uspjeh. Nove tehnologije stižu htjeli mi to ili ne, a kako kaže Kristijan – otpor je uzaludan. 

Matija Pisačić: Wacom tableti i TVPaint Animation 

Film Gloria Scott: Ubojstvo u katedrali  je slobodna ekranizacija istoimene zbirke kratkih priča Mime Simić i prati parodijsku verziju Sherlocka Holemsa i dr. Watsona, utjelovljenih u likovima Gloriji Scott i Mary Lambert. Glorijina dedukcija je, za razliku od svog poznatijeg književnog uzora, sve samo ne logična i svojim suludim postupcima izaziva kaos u edvardijanskom Londonu. To je ukratko sadržaj filma Matije Pisačića, koji je zajedno s filmom Natka Stipaničeva ušao u natjecateljski dio festivala u Annecy.

„Tvrtko Rašpolić, suredatelj filma, i ja smo, pročitavši zbirku kratkih priča Mime Simić, zaključili da niti jedna od njih, koliko god genijalna, nije u cjelini dovoljno filmična za ekranizaciju. Tako su Mima i Jasna Žmak napisale sasvim novi scenarij koji su potom još jednom ozbiljnije preradile. Na koncu sam osobno nadopisao jedan cijeli dodatni narativ koji je zaokružio i učvrstio pomalo raspršenu i epizodičnu dramaturgiju ovog kratkog filma i, nadam se, dodatno učvrstio element društvenog aktivizma koji se provlači. Bez obzira na moje uplitanje, Mimin i Jasnin scenarij bio je divno subverzivan od samog početka i bio mi je užitak s njima surađivati u pisanju“, ispričao nam je Matija Pisačić.

Na naše pitanje kako je tekla izrada s tehničkog aspekta s obzirom na to da se radi o 3D animaciji, Matija nam je otkrio da su prvi crteži koje je napravio za film nastali prije 11 godina i da ih je radio olovkom na papiru i potom skenirao, pa kolorirao u Photoshopu. Kasnije se uglavnom prebacio na crtanje pomoću Wacom tableta, bez obzira na to što radio, animaciju, ilustraciju ili strip, tako da više nema fizičke originale i sve su digitalne kopije.

„Dakle, pošto sam definirao dizajn likova i nakon što smo postavili scenarij,  nacrtao sam knjigu snimanja iliti storyboard, također olovkom na papiru, a potom smo taj materijal dali glumcima kao bitne smjernice za snimanje njihovih glasova u tonskom studiju. Tvrtko je uglavnom u potpunosti preuzeo rad s glumcima prilikom snimanja dijaloga u tonskom studiju. Usput, Jadranka Krajina je zvijezda filma, odglumila je i Gloriju i Mary!

Potom sam, u suradnji sa suredateljem, dodatno razradio storyboard i od njega, u kombinaciji s odabranim tonskim zapisima glumaca, napravio animatik koji nam je poslužio kao svojevrsni kostur filma pošto je to zapravo prva, najgrublja verzija samog filma. Animatik u sebi sadrži ključne crteže i glasove u poprilično definiranoj montaži filma. U animaciji se uvijek u fazi animatika gotovo u potpunosti definira montaža jer je, za razliku od klasičnog igranog filma, poprilično skupo i bolno rezati pojedine sekvence pošto provedeš tjedne ili mjesece crtajući, u našem slučaju, 8 ili 12 crteža za sekundu animacije“, navodi Matija Pisačić. 

Također smo saznali da je film animiran u softveru TVPaint Animation pomoću digitalnih Wacom tableta. „Desetak animatora se izmijenilo kroz film, a koordinirao ih je Kristijan Dulić, glavni animator filma koji je, usput, svoje animacije crtao na jednom od Wacom tableta bez displeja, dakle gledao je u monitor, a crtao po plohi, što mi je nezamislivo. Koloriranje animiranih likova radila je druga ekipa, također u TVPaintu“, objašnjava Matija.

Sav taj materijal uploadao se na Dropbox folder kojeg je osobno kontrolirao i dalje obrađivao dodajući likovima sjene i slojeve tekstura i eventualno korigirajući neke sitnice. Potom je taj materijal iz TVPainta eksportirao u nizove .tiff fileova, kadar po kadar, svaki animirani lik zasebno. Sve to je importirao u After Effects gdje je radio kompoziting za svaki pojedini kadar, odnosno spajao sve layere u kompoziciju. Kadrove s dovršenim kompozitingom je eksportirao iz Aftera kao .avi fajlove i potom ih montirao u Sony Vegas Pro softveru, sve u Cinemascopu u 4k rezoluciji. „Morao sam kreirati proxy fileove od importiranih video klipova da bismo mogli normalno bez zapinjanja korigirati montažu.

Kad smo to definirali, eksportirali smo sve kao .tiff sekvencu od koje se izradio DCP za kino projekciju“, navodi Pisačić i dodaje kako je dostupnost hardvera i softvera dovela do pravog buma animiranih filmova u svijetu, no računala i pripadajući softver su po njemu tek alat koji treba znati ispravno koristiti. „Naš film je i dalje crtan ljudskom rukom, bez obzira na to što smo koristili digitalne tablete. Animatori su crtali 8 do 12 sličica u sekundi baš kao što su u prošlosti naši kolege isto crtali na papiru. Istina, neke objekte u filmu kao što su npr. pištolji, klupe ili brod, moj sin Luka izradio je kao 3D modele u Blenderu, a kasnije smo preko njih, frejm po frejm, radili linijski crtež i uklopili u ostatak 2D dizajna. Usput, Noa, moj mlađi maloljetni sin napravio je originalnu glazbu za film. To nije bio početni plan, ali izvjesne produkcijske okolnosti doveli su nas na to rješenje pa film ima i dodatnu dimenziju mladenačke energije i otkačenosti“, kaže Matija. 

Na naše pitanje što misli o animiranim filmovima rađenim u game engineima, Pisačić kaže da je takve filmove viđao u više navrata, čak i u programu zagrebačkog Animafesta, ali se u animiranje za gaming industriju ne bi upuštao jer zasad nema iskustva s 3D animacijom. „Nešto sitno istražujem tu vrstu animacije, moji klinci su definitivno u tome i koristim njihovo znanje kad mi zatreba. Zapravo, radim na novom filmu koji ima više 3D elemenata nego Gloria Scott i računam na pomoć djece“, navodi Matija koji očito ima ambicija, da se malo našalimo, razviti pravi obiteljski biznis. S obzirom na to da postoji ideja da Gloria Scott postane animirani serijal, ta će mu pomoć sigurno dobro doći.

Što se tiče sadašnjosti i eventualne budućnosti virtualnih festivala poput ovogodišnjeg Annecya, ni on nije previše oduševljen time.  „Ne vjerujem u skoru budućnost takve distribucije friških autorskih animiranih filmova. Kad kažem friških, mislim na filmove stare do dvije godine jer poslije toga je uobičajena praksa da se prekine festivalska distribucija i filmovi se stave javno i besplatno na npr. Vimeo platformu, kao što sam osobno napravio s filmom Choban koji je promoviran kao njihov Staff Pick i do sada je pogledan preko 320.000 puta. Uglavnom, nema tu novaca od distribucije, satisfakcija je koji put otputovati s filmom na festival, družiti se s kolegama filmašima i vidjeti reakciju žive publike“.

Matija nam je otkrio i da na Annecyu hrvatska ne nastupa s 3 filma, već s četiri. „Nekako je ispod radara prošla informacija o filmu ‘Prirodni odabir’ Alete Rajič koji se prikazuje u jednom od popratnih programa. To je bosanskohercegovački film, hrvatska manjinska produkcija, Zagreb Film je koproducent, a lovu je dao i HAVC.  U svakom slučaju veliki uspjeh za domaću kinematografiju jer Annecy je vrh, najveći svjetski festival animiranog filma i biti u glavnoj konkurenciji je san snova“, kaže Pisačić i dodaje da bi do kraja godine trebao biti gotov s idućim kratkim animiranim filmom pod nazivom ‘Portretist mrtvih’ koji ima elemente autobiografije jer je prije više godina osobno radio portrete na nadgrobnim pločama za groblja pa možemo reći da je njegova priča o uspjehu ustala iz mrtvih. Doslovce. 

Natko Stipaničev: Dell Precision M4800 i render farma 

Arka je kratki animirani film o kruzeru koji plovi morem i na kojem upoznajemo razne putnike, a zapravo je promišljanje o promjenama, njihovoj neizbježnosti i nužnosti. Na filmu su radili još Maša Seničić i Damir Juričić kao koscenaristi, Pavao Stanojević je uskočio kao pomoć u animaciji u četiri kadra, a Maja Kordić je dala svoj operni glas. Natko Stipaničev nam je otkrio da je film najvećim dijelom nastao na jednoj Dell Precision M4800 mobilnoj radnoj stanici (laptopu) i da je za njega od softvera koristio Cinema 4D i After Effectse, dok je za potrebe renderiranja spojio 5-6 računala u render farmu. Cjelokupna pretprodukcija i produkcija je trajala ukupno 3 godine uz povremene pauze zbog drugih komercijalnih projekata.

„Svaka animacijska tehnika ima svoje pogodnosti i mane, a razvoj tehnologije pruža nove mogućnosti i otvara nova područja izražavanja. Koristeći se čak i klasičnom animacijskom tehnikom crtanja na papiru ili stop animacijom, animirani film ne bi bio moguć bez uporabe tehnologije. Osobno, da nema računala, sumnjam da bih se bavio ovom djelatnošću“, otkrio nam je Natko Stipaničev i dodao kako ga osim izrade animiranih filmova jako zanimaju motion capture i VR, ali i razvoj cjelokupnih video igara, te vidi i veliki ulazak AI-a u svoje animacije.

„Uskoro očekujem veliki boom umjetne inteligencije i njene komercijalne primjene na svim područjima, od modeliranja i animacije do renderiranja i postprodukcije“, ističe Natko.

Što se tiče budućnosti festivala nakon koronavirusa i mogućnosti da se budući festivali poput Annecya održavaju online, Stipaničev nam je rekao: „Festivale vidim kao mjesto okupljanja i druženja ljubitelja filmske umjetnosti, a film sam radio prvenstveno za kino dvorane tako da nisam baš oduševljen prelaskom na online bez obzira na to što će biti više gledatelja. Neusporediv je osjećaj pogledati film u kinu i na mobitelu, ali usprkos tome, mislim da kino zastarijeva i da će ga potpuno potisnuti online streaming servisi. Kino će biti kao npr. odlazak na operu“.

Što se tiče njegovih idućih projekata, Stipaničev nam je otkrio da trenutno razvija jedan scenarij koji je još u povojima te malo proučava game development, no zasad samo iz hobija. Nekako imamo osjećaj da bi se vrlo rado uključio u neki projekt zanimljive video igre, pa vjerujemo da bi se mnogi developeri mogli „grebati“ za njegove usluge, kao i uostalom za druge hrvatske finaliste Annecya, jer će im oni garantirati art vizuale kakvi nedostaju u gaming industriji današnjice. 

Sunčana Brkulj: 50% ručne izrade i 50% kompjuterske obrade 

I’m not feeling very well je završni film Sunčane Brkulj na preddiplomskom studiju animacije na Akademiji likovnih umjetnosti. Kaže da joj je uvelike služio kao igra i eksperiment, ali je htjela stvoriti zaokruženu filmsku cjelinu. „Cilj mi je bio isprobati tehniku stop motiona, pokušati napraviti neku vrstu glazbenog spota, dakle postići vizual i pokret koji odgovara glazbi, i dati sebi slobodu da eksperimentiram i igram se. Rezultat je film koji bi se mogao nazvati eksperimentalnim, ali definitivno je rezultat pomnog razmišljanja o animaciji i tehnici.

Film nema priču, prvenstveno je vizualni eksperiment i glazbeni spot – korištenje pjesme mi je velikodušno prepustio Zagrebački bend CRAWANDER“, navodi Sunčana i dodaje da je proces izrade filma bio je 50/50 % podjela između ručne izrade i kompjuterske obrade materijala. „Cut-out tehnika je nešto jednostavnija varijanta stop-motion animacije. Materijali su na stolu, a kamera je imobilizirana iznad njih i snima odozgo. Tom tehnikom su rađene rane epizode South Parka, recimo. Tako snimljen materijal dalje sam obrađivala u Adobe After Effectsu, a to je uključivalo uklanjanje redscreena, obradu boje, čišćenje, podešavanje ritma i brzine, te nadalje igranje efektima i mogućnostima pretapanja materijala, boje, svjetla i sjene“, objasnila nam je Sunčana Brkulj.

Njen stav o tehnologiji je da ona nikako ne šteti tom mediju, jer zapravo ima puno inovativnih umjetnika koji koriste nove tehnološke mogućnosti i istražuju ih u kreativnom svijetu, te misli da je to vrijedan doprinos, kako umjetničkom, tako i tehnološkom svijetu.

Na naše pitanje je li razmišljala o radu na video igrama, Sunčana kaže da osobno još nije imala prilike uključiti se u taj svijet zato što gaming projekti obično zahtijevaju 3D ili kompjutersku animaciju, a ona preferira grublje, ručne tehnike, no kaže da bi voljela raditi na nekom gaming projektu koji bi uključivao eksperimentalniji vizual.

Ni ona ne zna odgovor na pitanje hoće li live online streamingom filmovi doprijeti do više gledatelja i treba li takav način prikazivanja zadržati i u vrijeme nakon korone.

„Iskreno, ne znam odgovoriti. Mene užasno zanima odgovor na to pitanje. Filmovi će biti pristupačniji širem broju ljudi, ali opet, festivali su iskustvo koje podrazumijeva cijeli aspekt jednog društvenog događaja, networkinga i gledanja filmova u jednom. Jednostavno nisam sigurna da će jednak broj filmskih zaljubljenika uložiti trud da se istom tom iskustvu priključi bez tog društvenog dijela, sami, iz svojih domova. Svakako će biti zanimljivo vidjeti na koji način će se scena adaptirati situaciji i mislim da bi se sve moglo promijeniti“ kaže Sunčana i otkriva nam da trenutno radi na svojem filmu (za 4. godinu faksa) koji će biti gotov i javno dostupan krajem 6. mjeseca.

„Opet se radi o glazbenom filmu, i opet koristim različite tehnike i pokušavam ih kolažirati zajedno, te stvoriti neku vrstu kolaža u pokretu. Mislim da je film ljepši od prethodnog, što je uvijek cilj“, dodaje mlada autorica i  kaže da oni koje zanima proces na novom filmu, neke njegove djeliće i istraživanja u animaciji mogu vidjeti na njezinom Instagram profilu: instagram.com/suncanabr 

Kristijan Dulić: AI u animiranom filmu 

Film “Avanture Glorie Scott: Ubojstvo u Katedrali” je peti film u čijoj sam izradi sudjelovao u svojstvu Lead Animatora/Animatora, a bit će prikazan na festivalu Annecy.

Moji početci kao animatora su bili na izradi video igara, drugom polovicom devedesetih godina. Tada smo koristili 365-tice ako me sjećanje dobro služi. Kratko nakon toga dolaze 465, pa optički skeneri, pa grafički tableti i tako malo po malo, evo nas tu gdje smo danas. Mrcine od računala, farme za rendering, motion capturing tehnologija i ostala čudesa. Sa svime time naravno dolaze i paketi različitih softvera s mnogobrojnim mogućnostima ne bi li se postigao što bolji rezultat.

Trenutno radim na svom prvom autorskom filmu radnog naslova “PUTNIK” u 3D tehnologiji. Taj film je tematski blizak ovoj temi samo po tehnologiji koja se koristi u izradi. Međutim, drugi film koji je u ranom razvoju, radnog naslova “2Morow” i za koji se nadam da će HAVC imati sluha, jeste film koji se bavi utjecajem moderne/buduće tehnologije i njezinih mogućnosti na društvo i pojedinca.

I tako smo stigli do prave teme ovog teksta, the best of današnje i buduće tehnologije.

Kao ljubitelja znanstvene fantastike, u većini slučajeva bi me razveselilo kada bih naišao na vijest o dostignućima o kojima sam nekada čitao tj. gledao u djelima znanstvene fantastike. Recimo, mobiteli koje sam doživio poput komunikatora iz Star Treka ili, recimo, prvo uspješno kloniranje, ovca Dolly. Kako sam sve češće nailazio na takve vijesti, tako sam sve intenzivnije počeo pratiti i istraživati tehnološka dostignuća. Tako se i počela razvijati ideja za film “2Morow”. Kako želim da film bude baziran na stvarnoj tehnologiji današnjice, potraga za informacijama je postala ozbiljnija uz mnoštvo provjeravanja istinitosti informacija i filtriranja istih. Tada se preda mnom otvorio cijeli novi svijet. Gomila zanimljivih i fascinantnih stvari.

Za koju god inovaciju ili znanstveno istraživanje sam počeo skupljati informacije, nakon kratkog vremena sam naišao na zajednički nazivnik, AI (umjetna inteligencija). Naravno da svi znamo što je AI u filmovima, ali kako zapravo radi, bila mi je nepoznanica pa se trebalo i s time upoznati. Moj prvi susret s pojmovima Neuronska Mreža i Deep Learning je bio wow. Klik, klik, klik po mišu i onda još malo klikanja i osnovna ideja kako to sve skupa funkcionira je postala jasnija. Zaključak nakon svega toga je: OK, roboti preuzimaju poslove, that’s it. Za mene više nije pitanje hoće li roboti preuzeti neki posao već kada će ga preuzeti, uključujući i posao animatora.

I tako, naravno opet uz malo klikanja, dolazimo do gospodina imenom Koichi Hamada, Senior Staff Research Engineer in AI at DeNA, Ph.D. Njegov AI poput svih ostalih koristi neuronsku mrežu i Deep Learning sustav za učenje. DeNA AI se uči tj. trenira za izradu animacije, faziranje, kreiranje pozadina i sl. Bave se i 3D animacijom. Kao i bilo drugi koji proces učenja, tako i ovaj AI nailazi na poteškoće, ali vjerujem da će to biti riješeno u bliskoj budućnosti. Video primjeri koje su pokazali po mom mišljenju izgledaju jako dobro. Kada će DeNA AI biti u potpunosti utreniran za proizvodnju animiranih filmova, nemam pojma, ali sam poprilično siguran da će biti. Ako to ne bude njihov AI, neki drugi AI različitog imena, neke druge kompanije će se pojaviti, prije ili kasnije. Za više informacija o ovome, upišite u Google „Anime Generation with Dena AI“ i klik, klik, klik.

Kako završiti tekst o AI poglavlju koje još nije ispisano i koje se ispisuje u realnom vremenu osim: “We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile.”

(1 Glasaj)

VIDEO: Prvak Formule 1 kupio Rimčev hiperautomobil

image

Nico Rosberg , bivši njemački vozač autotrka, koji je 2016. godine osvojio prvenstvo u Formuli 1 , prije nekih godinu dana je na svojem YouTube kanalu objavio video u kojem je izjavio kako mu je namjera kupiti novi hiperautomobil . U videu je rekao koje su mu stvari važne za novo vozilo te je zatražio mišljenje fanova koji su mu u komentarima nudili svoje prijedloge.

Nico je sada objavio novi video u kojem je napokon otkrio za koji se auto...

(1 Glasaj)

Potpredsjednik Tesle dobio posao kod Rimca

image

Tvrtka Rimac automobili ima novog CTO-a . Njegovo ime je Chris Porritt , a iza sebe ima više od 30 godina iskustva na inženjerskim i rukovodećim pozicijama u velikim tvrtkama, koje uključuju Teslu , Aston Martin i Apple .

Chris će u Rimac Automobilima biti direktno odgovoran Mati Rimcu, pa bismo mogli reći da će postati drugo ime tvrtke iz svete Nedjelje.

Chris je tijekom svoje karijere bio potpredsjednik Tesle , glavni inženjer u Aston Martinu koji je radio na...

(1 Glasaj)