Znanstvenici igri dodali mirise smrti i straha
- Objavljeno u Znanost
Horror survival VR igra Resident Evil 7 Biohazard dizajnirana je da vas stalno drži u napetosti dok lutate kroz prostore u kojima stalno prijete zombiji i druga čudovišta proizašla iz neuspješnih eksperimenata stvaranja super vojnika.
No koliko god prostori kojima se krećete bili uvjerljivi, za potpunu imerziju vam nedostaje jedan važan sastojak, a to je miris, ili smrad, kako hoćete.
Australski znanstvenici Sveučilišta tehnologije iz Sidneya, proveli su eksperiment u kojem su igračima omogućili da tijekom igre dobivaju raznovrsne mirise uz pomoć sustava koji je u zrak otpuštao raznovrsne kemikalije koje su imitirale mirise poput dima, pokvarene hrane, pa čak i smrad raspadnutog mesa.
Za studiju su znanstvenici regrutirali 22 ispitanika, od kojih je 13 imalo prethodno iskustvo s VR-om. Njih troje nije imalo nikakvog iskustva s igranjem videoigara, a samo jedan sudionik je prethodno igrao Resident Evil 7.
Dok su igrali, igra je dopunjena mirisima koje je generirao olfaktometar, koji je isporučivao hlapljive mirise putem mekane plastične cijevi pričvršćene ispod nosa sudionika.
Jedan od hlapljivih sastojaka bio je cis-3-heksen-1-ol, uljasta tekućina koja miriše na svježe pokošenu travu, da pojača osjećaj boravka u šumi. Drugi je bio dimetil trisulfid, produkt bakterijske razgradnje, uključujući rane faze ljudske razgradnje.
Sudionici su dvaput prošli kroz isto VR okruženje, sa ili bez uvođenja mirisnih podražaja.
Neposredno nakon svake igre, sudionici su ispunili upitnik kako bi odredili svoj 'osjećaj prisutnosti' (osjećaj da su na određenom mjestu ili vremenskom razdoblju) iz cjelokupnog igranja, kao i osjećaj urona u svaku od scena.
Dodatno, fiziološka mjerenja – broj otkucaja srca, tjelesna temperatura i elektrodermalna aktivnost kože – prikupljena su od polovice sudionika za svaku igru. 'Elektrodermalna aktivnost' se odnosi na promjene u otpornosti kože na električnu struju na temelju aktivnosti žlijezda znojnica.
Rezultati su pokazali da dodavanje mirisa značajno povećava osjećaj prostorne prisutnosti sudionika u VR okruženju u usporedbi s VR bez mirisa.
Sudionici su također više ocijenili realističnost VR iskustva s mirisom u usporedbi s bez mirisa, no miris nije rezultirao promjenom emocionalnog stanja sudionika (uzbuđenje, zadovoljstvo i dominacija).
Tim kaže da mirisi nude priliku za stvaranje impresivnijeg iskustva kako bi se povećala prisutnost osobe u VR okruženju, a rezultati imaju širu primjenu za virtualna okruženja za trening i terapiju izloženosti virtualnoj stvarnosti.
Zasad ne postoje planovi da se projekt komercijalizira jer bi uređaj za mirise s olfaktometrom bio preskup gamerima.
Studiju objavljenu u časopisu PLOS One možete pronaći na ovoj poveznici.