VIDEO: Besplatno pristupite tisućama CT skenova životinja

• Objavljeno u Znanost
image

Međunarodni šestogodišnji projekt openVertebrate (oVert), priveden je kraju, nakon što je je 18 institucija (prirodoslovnih muzeja) CT skeniranjem izradilo 3D rekonstrukcije uzoraka kralježnjaka i omogućilo svakom slobodnu dostupnost na internetu.

Prirodoslovni muzeji već nekoliko stoljeća skupljaju rijetke i egzotične primjerke, no većina muzejskih zbirki ostaje iza zatvorenih vrata. To znači da su uzorci dostupni uglavnom samo znanstvenicima koji moraju putovati do muzeja ili pokušati zatražiti da im se pošalju poštom

Istraživački tim koji stoji iza projekta oVert to želi promijeniti pa će znanstvenici, profesori, studente, učenici, umjetnici i svi drugi zainteresirani moći doći do njih u obliku digitalnih 3D modela.

Između 2017. i 2023. godine, članovi projekta oVert napravili su CT snimke više od 13.000 uzoraka, što uključuje više od polovice rodova svih vodozemaca, gmazova, riba i sisavaca.

CT skeneri koriste rendgenske zrake visoke energije kako bi vidjeli gustu koštanu strukturu ispod površine tijela životinje, a mali broj uzoraka je obojen privremenom otopinom za poboljšanje kontrasta, čime je istraživačima omogućena vizualizaciju mekih tkiva, poput kože, mišića i drugih organa, kao što možete vidjeti u ovom videu

Projekt oVert je financiran s početnim iznosom od 2,5 milijuna dolara od američke Nacionalne zaklade za znanost i drugih institucija. Cilj je u početku bio skenirati samo uzorke sačuvane u etilnom alkoholu, koji predstavljaju glavninu kolekcija riba, gmazova i vodozemaca. Smatralo se da uzorci koji su preveliki za čuvanje unutar tekućine vjerojatno neće stati u CT skener, ali istraživači nisu bili voljni izostaviti ih.

Najbolji primjer predstavlja izrada digitalnog modela grbavog kita koji je bio prevelik za skeniranje s dovoljnom rezolucijom, pa su istraživači rastavili kostur, izradili 3D modele svake pojedinačne kosti, a zatim ponovno sastavili fizički i digitalni uzorak.

Između ostaloga CT skeniranja oVerta korištena su da se utvrdi što je ubilo krunastu zmiju koja se smatra najrjeđom vrstom zmije u Sjevernoj Americi, a jedna studija je zaključila da bi Spinosaurus, masivni dinosaur koji je bio veći od Tyrannosaurusa rexa i za kojeg se smatralo da živi u vodi, zapravo bio loš plivač i stoga je vjerojatno ostao na kopnu.

Vrijednost oVerta nadilazi znanstvena istraživanja. Umjetnici su koristili 3D modele za stvaranje realističnih replika životinja, fotografije oVert primjeraka prikazane su kao muzejski eksponati, a primjerci su ugrađeni i u softver za headsetove virtualne stvarnosti koji korisnicima daju priliku za interakciju i manipuliranje.

"Praktično nema kraja broju stvari za koje se oVert može koristiti. Najveći izazov bit će stvaranje alata koji su dovoljno sofisticirani za analizu podataka. Nikad prije ovoliko 3D prirodoslovnih primjeraka nije bilo javno dostupno i bit će potreban daljnji razvoj u strojnom učenju i superračunalstvu da bi se iskoristio njihov puni potencijal", navode istraživači.

Više detalja o oVert projektu možete pronaći na stranici Muzeja Floride na ovoj poveznici.