Može li svemirski bilijar usmjeriti Apophis prema Zemlji

• Objavljeno u Znanost
image

Zloglasni asteroid 99942 Apophis, jedan je od Zemlji bliskih asteroida koji je prouzročio zabrinutost astronoma u prosincu 2004. kada su prvotna mjerenja putanje otkrile kako postoji relativno visoka vjerojatnost da će pogoditi Zemlju 2029.

Vjerojatnost udara 13. travnja 2029.,u jednom trenutku dosegnula je čak 1:36 (2.7%), no naknadna su mjerenja dovela do preciznijeg izračuna putanje, te se ipak pokazalo da će 2029. doći do bliskog susreta, a ne do sudara, kao ni tijekom idućeg preleta 2036. godine.

Drugim riječima, vjerojatnost da nas u skorije vrijeme udari svemirsko tijelo veličine tri i pol nogometne igrališta koje bi moglo izazvati eksploziju ekvivalenta atomske bombe od 880 megatona gotovo ne postoji, no istraživači kanadskog sveučilišta Western University, odlučili su provesti studiju o tome što bi se dogodilo kada bi Apophis pogodili neki drugi objekti u svemiru te bi li taj svemirski "bilijar" mogao usmjeriti Apophis prema Zemlji.

Nova studija koju su vodili astronom Paul Wiegert i njegov suradnik Benjamin Hyatt sa Sveučilišta Waterloo oprezno su izračunali putanje svih 1,3 milijuna poznatih asteroida u Sunčevom sustavu kako bi isključili mogućnost da Apophis udari drugi asteroid, preusmjeravajući mu predviđenu putanju prema Zemlji.

"Izračunali smo putanje svih poznatih asteroida pomoću detaljne računalne simulacije našeg Sunčevog sustava i procijenjena je mogućnost takvog malo vjerojatnog događaja", rekao je Wiegert, profesor fizike i astronomije . "Srećom, ne očekuju se takvi sudari."

"S obzirom na to koliko će blizu Apophis proći Zemlju, postoji mogući rizik da skretanje s njegove trenutne putanje može pomaknuti Apophis bliže sudaru s nama", rekao je Hyatt, student dodiplomskog studija na Waterloou koji je pomagao u ovom istraživanju tijekom dva ljeta. "Hipotetski, još jedan asteroid koji se sudara s Apophisom mogao bi uzrokovati takav otklon, što nas je motiviralo da proučimo ovaj scenarij koliko god malo vjerojatan bio."

Najbliže prilaze između poznatih asteroida i Apophisa identificirali su Wiegert i Hyatt za buduće praćenje kako bi se održala svijest o situaciji i precizirale njihove orbite.

"Asteroid Apophis nas je fascinirao od svog otkrića 2004. To je bila prva vjerodostojna prijetnja od asteroida našem planetu", rekao je Wiegert, član Instituta za istraživanje Zemlje i svemira . “Čak i sada kada znamo da je na putu da nas promaši za sigurnu marginu, astronomi ostaju na oprezu. To je asteroid koji jednostavno ne smijemo prestati pratiti.”

Animaciju najbližih susreta između Apophisa i nekih poznatih asteroida možete pogledati u ovom videu.