VIDEO: Svemirski tsunami u međuzvjezdanom prostoru

• Objavljeno u Svemir
image

Znanstvenici NASA-inog JPL laboratorija kažu da "duboki svemir" nije tako tiho i mirno mjesto kako se misli. Osim što se zvijezde i planeti stalno formiraju i umiru, izgleda da su uobičajena pojava i kozmički tsunamiji.

Veliki kozmički val koji je detektiran u veljači ove godine zahvaljujući sondi Voyager 1 koja izlazi iz Sunčevog sustava, još uvijek se širi kroz međuzvjezdani prostor.

Svemirski "tsunamiji" su valovi koji nastaju svaki puta kada neka zvijezda, uključujući naše Sunce, izbaci magnetski oblak plazme. Takav događaj rađa val tlaka koji protrese nabijene čestice koje lebde u svemiru i stvara udarni val.

Kada neka zvijezda izbaci oblak plazme sa svoje površine, ta se pojava obično naziva koronalnim izbačajem mase, a prema prijašnjim istraživanjima, valovi koji nastaju u tim događanjima mogu se propagirati na impresivne udaljenosti.

"Tsunami uzrokuje rezonanciju ioniziranog plina, koji pjeva ili vibrira poput zvona", objašnjava Ed Stone, istraživač Instituta tehnologije Kalifornije  u Pasadeni i znanstvenik projekta misije Voyager.

"Većina ljudi misli da je međuzvjezdani prostor miran i tih. No ovi valovi su učestaliji nego što smo mislili", dodaje Don Gurnett sa Sveučilišta Iowa.

Nama je posebno zanimljiva činjenica da letjelice Voyager 1 i 2 koje su lansirane davne 1977. godine, još uvijek šalju podatke koji omogućuju nova znanstvena otkrića.

Izvor: NASA JPL