Novi detalji o čudnom magnetskom polju Marsa

• Objavljeno u Svemir
image

Novi podaci prikupljeni NASA-inim InSight landerom koji na crvenom planetu već boravi oko godinu dana, ukazuju da Marsovo magnetsko polje rapidno fluktuira. Insight je prvi rover na Marsu koji nosi magnetski senzor, što mu omogućuje mjerenje tih fluktuacija.

Znanstvenici su analiziranjem podataka otkrili da je magnetsko polje 10 puta jače na mjestu slijetanje nego što su to predvidjeli sateliti, a podaci ukazuju da ono dolazi iz obližnjih izvora.

Prije nekoliko milijardi godina, Mars je imao magnetsko polje slično Zemljinom, no ono je iz zasad nepoznatih razloga nestalo, što je dovelo do povećanja zračenja i otjecanja atmosfere u svemir. Novi podaci koje donosi InSight ukazuju da su na Marsu "ostaci" magnetskog polja koji dolaze vjerojatno od starijih stijena na dubinama od nekoliko metara pa sve do nekoliko kilometara ispod površine.

Istraživanja također ukazuju i na utjecaj Sunca na Marsovo magnetsko polje. Sunce šalje nabijene čestice kroz Sunčev sustav kroz fenomen poznat kao solarni vjetar. Te čestice sa sobom nose interplanetarno magnetsko polje IMF koje može izazvati fluktuacije u lokalnom magnetskom polju kada "udari" u Marsovu atmosferu.

To se događa zato što Mars za razliku od Zemlje nema globalno magnetsko polje koje bi moglo djelovati kao tampon zona protiv sunčevih oluja.

Pored toga InSight je prikupio i neke čudne podatke koji otkrivaju fluktuacije u magnetskom polju oko ponoći, koje su vjerojatno povezane s time kako se solarni vjetrovi i AMF kreću oko Marsa, inducirajući električni napon i magnetska polja na planetu.

Cilj idućih istraživanja će biti ustanoviti točne mehanizme zbog kojih se ovo događa, analizom istovremeno prikupljenih podataka InSighta s površine i NASA MOVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) letjelice koja će istraživati atmosferu iznad istog područja.

InSight misija se tako pokazuje uspješnom i za istraživanja magnetskog polja Marsa, nakon što je već odigrala veliku ulogu u detektiranju potresa, čime su dokazane seizmičke aktivnosti na crvenom planetu.