VERN: Stvaranje stručnjaka za iskorištavanje podataka

image

Obrazovni sektor se danas nalazi pred najvećim izazovom otkako postoji, jer tehnološki razvoj i društvena zbivanja traže od obrazovnog procesa nova područja i pristupe, koji moraju odgovarati na generiranje novih poslovnih prilika uslijed daljnjeg jačanja četvrte industrijske revolucije. VERN’ kao visokoobrazovna institucija, koja je preuzela društvenu odgovornost za obrazovanje mladih i profiliranje budućih stručnjaka, kontinuirano prati promjene na tržištu rada s ciljem uočavanja ključnih trendova koji mogu utjecati na obrazovne sadržaje i ponudu, pri čemu blisko surađuje i s poslovnim sektorom od kojeg dobiva povratne informacije o sadržaju i kvaliteti studijskih programa. Više detalja o školovanju stručnjaka na VERN’u za informatička zanimanja, otkriva nam dekan Veleučilišta VERN’ prof. dr. sc Vlatko Cvrtila.

„Mogli bismo reći da svaki od naših 14 studija obrazuje stručnjake u svom području za poslove budućnosti, no s obzirom na implikacije suvremenih tehnologija u svakodnevnom životu, percepcija zanimanja budućnosti najčešće se veže uz ona u području informatičkih tehnologija. Naravno, i u tom smo segmentu u nastavni plan i program preddiplomskog studija Poslovna informatika i diplomskog studija IT menadžment, odavno uveli izučavanje danas neophodnih područja poput upravljanja bazama podataka, projektiranja informacijskih sustava, umjetne inteligencije, geolociranja, itd.”, ističe dekan Cvrtila.

„Iako se zanimanjima budućnosti smatraju sva ona iz segmenta umjetne inteligencije, proširene stvarnosti, interneta stvari, transmedije, big data, ekonomije dijeljenja, disruptivnih poslovnih modela, itd., činjenica je da svi ti segmenti nalaze svoju primjenu i u drugim gospodarskim sektorima poput turizma, usluga, komunikacija, marketinga ili kreativnih industrija. Tim spoznajama vodili smo se i prilikom planiranja sveučilišnih studijskih programa koji će se izvoditi na Sveučilištu VERN’, a upravo je Sveučilište VERN’ predvodnik jednog novog vala inovativnih studija za zanimanja budućnosti. Studenti će tako moći studirati na inovativnim sveučilišnim preddiplomskim studijima Cyber komunikacije i znanost o mreži, Internet stvari te Transmedijska dramaturgija, jedinim takvim studijima u hrvatskom akademskom sustavu. Svaki od ovih studijskih programa koncipiran je na način da obrazuje stručnjake za aktualna zanimanja, ali i zanimanja budućnosti, koja nastaju pod utjecajem daljnjeg tehnološkog razvoja. U svakom od ovih područja već se danas nude brojni poslovi, a u budućnosti će ih biti još i više, dok su opcije za samoostvarenje kroz poduzetništvo još i brojnije.

Upravljanje bazama podataka

Upravljanja bazama podataka već se sada izučava u okviru VERN’ovih stručnih studija – preddiplomskog studija Poslovna informatika i diplomskog studija IT menadžment – i to kroz specijalizirane kolegije poput Algoritama i struktura podataka, Baza podataka, Operacijskih sustava, Upravljanja kvalitetom informacijskih sustava, Strateškog planiranja informacijskih sustava, itd. Na Sveučilištu VERN’, studiji koji izravno obrazuju stručnjake za ovo područje su preddiplomski sveučilišni studij Internet stvari, u informatičkom segmentu, te preddiplomski sveučilišni studij Cyber komunikacije i znanost o mreži, u komunikacijskom segmentu.

Dekan Cvtila kaže da govorimo o vrlo osjetljivom području, budući da o sustavima za upravljanje podacima ovise države, gospodarstva i pojedinci, odnosno čovječanstvo. „Mi danas živimo u digitalnom svijetu koji je stvorio ovisnost o tehnologiji, a nismo niti svjesni koliko su ti sustavi ranjivi i koliko bi neodgovorno upravljanje njima ili nefunkcioniranje prouzročilo trauma u suvremenim društvima. Naravno, nije nevjerojatnim pretpostaviti da bi se ti sustavi jednoga dana mogli naći i u rukama onih koji bi ih upotrijebili s namjerom stvaranja neke ugroze, pa čak i ako upravljanje tim sustavima prepustimo mogućnostima robota, odnosno umjetne inteligencije. Naime, i tom umjetnom inteligencijom i procesima strojnog učenja potrebno je znati upravljati. Jer, koliko god da odmičemo dalje u tehnološkom razvoju, moramo biti svjesni da smo i korak bliže ranjivosti digitalne civilizacije. Na jednom našem godišnjem druženju članova VERN’ovog Alumni kluba, britanski futurolog Calum Chace, autor bestsellera ‘Surviving AI’ te ‘The Economic Singularity’ je upozorio da je zadatak čovječanstva riješiti na koji način upravljati umjetnom inteligencijom, a zatim pomoću umjetne inteligencije riješiti sve ostale globalne izazove“, navodi prof. dr. sc. Cvrtila i dodaje kako VERN’ kontinuirano surađuje s poslovnim sektorom, kako u razvoju novih, tako i u osuvremenjivanju postojećih studijskih programa. Poslovna zajednica je važan partner s kojom surađuju kroz jedinstveni projekt suradnje s gospodarstvom #EducationmeetsBusiness, u okviru kojega se studentima pružaju prilike za iskustveno učenje, stručnu praksu, pripravništva i zaposlenja, a poslovnoj zajednici za integraciju u akademski proces i formiranje budućih stručnjaka prema stvarnim potrebama tržišta rada. U okviru tih aktivnosti VERN’ surađuje s liderima kao što su NOKIA, Rimac, Hrvatski Telekom, Combis i mnogi drugi, za koje studenti razvijaju projektna rješenja u okviru redovite nastave. Kako su meke vještine, odnosno soft skills danas neophodne za uspjeh u poslovnom okruženju, kolegiji iz područja komunikacije i psihologije zastupljeni su na svakom od studija.

Poslovi budućnosti

Obzirom da neka od zanimanja za koja se studenti školuju još uopće ne postoje, upitali smo dekana Cvrtilu kako doskočiti tome i na tržište rada isporučiti stručnjake spremne za poslove budućnosti, na što smo dobili odgovor da se to može postići jedino  kontinuiranim osluškivanjem potreba tržišta, suradnjom s poslovnom zajednicom, predviđanjem budućih poslovnih i obrazovnih trendova i integracijom stečenih spoznaja u kurikulum i nastavni proces.

„S obzirom na multidisciplinarnost te vertikalnu i horizontalnu komplementarnost naših studijskih programa, studenti imaju mogućnost stjecanja širokog spektra stručnih znanja i vještina, ali i znanstvenih kompetencija primjenjivih na brojnim područjima u tehnološki naprednim radnim okruženjima. Upravo iz tog razloga, nakon završetka obrazovanja na stručnom studiju uspješno će moći nastaviti akademski razvoj na sveučilišnim diplomskim studijima. Vrata VERN’a otvorena su i svim stručnjacima na tržištu rada koji u nekom trenutku svoje karijere uvide potrebu za daljnjim akademskim usavršavanjem, bilo na stručnoj razini u okviru studija Veleučilišta VERN’ ili na sveučilišnoj razini na inovativnim studijima Sveučilišta VERN“.

Također nas je zanimalo koliko su studentima atraktivna nova zanimanja u današnje doba neviđenog napretka tehnologije i rapidne digitalne transformacije, na što je dekan Cvrtila rekao kako vjeruje da će studiji iz ovih novih područja biti privlačni upravo generaciji Z, koja od prvog dana odrasta uz tehnologiju i proizvode koji su posljedica tehnološkog razvoja. „Primjerice studij Cyber komunikacije i znanost o mreži jedini je studij koji u sklopu jednog programa nudi stjecanje interdisciplinarnih teorijskih znanja i praktičnih vještina neophodnih na budućem tržištu rada i radnim pozicijama u području komunikacija, od community menadžera, novinara i copywritera, do SEO specijalista, prodajnih stručnjaka i komunikatora na mreži. Na studiju Internet stvari, studenti će stjecati znanja iz računarstva i elektrotehnike, računalnih mreža i bežične komunikacije, interneta stvari uređaja, sustava, mreža i infrastrukture te ih kombinirati i spajati sa znanjima iz strateškog i operativnog upravljanja, poslovnog planiranja i financiranja. Transmedijska dramaturgija je koncipirana kao interdisciplinarni studij koji integrira različite tipove kreativnih dramaturških praksi i stručnih znanja, neophodnih za oblikovanje narativnih sadržaja te njihovo (trans)medijsko i poslovno pismeno pozicioniranje unutar industrije zabave.  Vjerujemo da je ovakva inovativna ponuda studijskih programa dobar odgovor na izazove koje nosi 4. industrijska revolucija i studentska populacija 21. stoljeća“.