PISMO: Prvi studenti očekuju se u 2028. godine
- Objavljeno u Business 3.0
AI je jedna od ključnih komponenti ponašanja likova u igrama već desetljećima i upravo se po uspješnosti kreiranja uvjerljivih ponašanja izdvajaju dobre video igre. Inkubator PISMO kroz svoje postojeće i planirane edukacije od početka uključuje elemente umjetne inteligencije. AI tehnologije omogućuju stvaranje realističnih i interaktivnih likova, optimizaciju performansi i kreiranje dinamičnih okruženja unutar igara. U budućim i planiranim edukacijama, AI će igrati još veću ulogu.
Gaming ekosustav kao priprema za novi Centar gaming industrije
Inkubator PISMO u Novskoj već godinama pruža šestomjesečne edukacije za razvoj video igara kroz tečajeve stjecanja vještina rada u programima Blender i Unity. Ovaj pristup generira novu generaciju stručnjaka za razvoj videoigara. Edukacije su organizirane u suradnji s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje, što znači da polaznici tijekom obrazovanja primaju i naknadu. Više od 300 osoba je do sada uspješno završilo ove programe, dok trenutno edukaciju pohađa 40 novih polaznika. U skladu s brzim razvojem industrije videoigara, Inkubator PISMO također nudi i edukacije za rad u Unreal Engineu 5.
Cijeli edukacijski ekosustav neprestano napreduje i obuhvaća sve razine obrazovanja, od osnovnih i srednjih škola do šestomjesečnih i tromjesečnih edukacija za zaposlene i nezaposlene, a u konačnici će se to s novim najavljenim Centrom gaming industrije proširiti i na studijske programe.
Na razini osnovnih škola provodi se niz neformalnih edukacija u području programiranja i grafike, zatim se provode ljetni gaming kampovi koji pružaju polaznicima u 7 dana priliku da samostalno razvijaju vlastite videoigre, stvaraju nova prijateljstva te uživaju u bogatim izvannastavnim aktivnostima. U srednjim školama (Sisak i Novska) uveden je novi program - tehničar za razvoj videoigara, a uključivat će i terensku nastavu od školske godine 2024./2025. u inkubatoru PISMO. Daljnji razvoj obrazovnog ekosustava uključuje uspostavu studijskih programa specijaliziranih za razvoj videoigara u Centru gaming industrije, čime se planira osiguravanje kontinuirane podrške i rast hrvatske gaming scene.
U suradnji s Pučkim otvorenim učilištem Novska, organizira se i tromjesečna edukacija za učenje Unreal Enginea.
Novi kampus i studijski programi
Nedavno potpisani ugovor o gradnji Centra gaming industrije u Novsku dovodi značajno proširenje sadašnjih edukacija i programa. Kako u Hrvatskoj trenutačno ne postoji niti jedan sveučilišni preddiplomski studij vezan uz razvoj videoigara, predloženi studijski programi popunili bi tu prazninu. Fakultet za razvoj videoigara neće biti samostalna cjelina, već će biti uspostavljen u suradnji sa Sveučilištem u Zagrebu te će u izvođenju sudjelovati više sastavnica zagrebačkog sveučilišta i po potrebi dodatni partneri iz akademske zajednice. Kurikulum i kolegiji koji očekuju buduće studente vezani su uz opće i programerske, umjetničke, dizajnerske i produkcijske predmete.
Ne planira se samo sadržaj, već i kompleksna infrastruktura. Tako će Fakultet sadržavati učionice, referadu, kabinete, amfiteatar, knjižnicu, multifunkcionalnu sportsku dvoranu, bazen, kao i vanjske sportske terene, a organiziran je na način da može primiti 50 učenika za svaku godinu studija. Uz to je predviđen i studentski dom s 99 dvokrevetne sobe i tri jednokrevetne sobe za osobe s invaliditetom (201 krevet).
Nadogradnja postojećih programa
Studijski programi također će biti temeljeni i na praktičnom dijelu obrazovanja u sklopu Centra gaming industrije (inkubator i akcelerator), što je od izuzetne važnosti u slučaju stručnjaka za razvoj videoigara. Razvoj videoigara je područje koje uključuje veliki broj potrebnih vještina kako bi bilo moguće izraditi videoigru ili multimedijski sustav za druge potrebe (medicina, komunikacija, turizam, civilno društvo, uslužni sektor itd.). Kako je danas sveprisutan trend uspostave inkubatora i akceleratora u okviru obrazovnih centara, a PISMO već ima znatno iskustvo u tome, korist od ovakvog pristupa je višestruka.
Studentima se uz temeljna znanja pruža dodatno poduzetničko obrazovanje, mogućnosti izrade visokokvalitetnih proizvoda, pokretanja vlastitih poduzetničkih pothvata, jačanja gospodarstva itd. Na ovaj način bi Centar gaming industrije kroz svoj obrazovni program ponudio i visokokvalitetnu inovativno-poduzetničku komponentu koja će imati veliki značaj za poduzetnički razvoj ne samo regije, već i nacionalnog gospodarstva.
Cilj je akademska godina 2028./2029.
“Prva generacija Tehničara za razvoj videoigara je završila obrazovanje u Tehničkoj školi Sisak prošle godine, a prva generacija u Srednjoj školi Novska ove godine. Što se tiče kampusa, on će obuhvaćati studij i studentski smještaj. Početak programa se očekuje po završetku izgradnje studija. Naš je cilj akademska godina 2028./2029. kad bi se upisalo prvih 50 studenata”, poručili su iz Pisma.
Dok se kampus ne izgradi i ne upišu studenti, PISMO ima i dalje ambiciozne planove. Oni uključuju daljnje proširenje i prilagodbu Inkubatora PISMO prema najnovijim trendovima i potrebama industrije videoigara. Inkubator planira proširiti svoju ponudu uvođenjem novih tehnologija i metodologija koje će omogućiti polaznicima da ostanu konkurentni na globalnom tržištu videoigara. Nastavit će s organiziranjem specijaliziranih događaja poput meet-upova, konferencija i game jam natjecanja.
Kroz novi prekogranični projekt GAIN, koji provodi Razvojna agencija SIMORA, a vrijedan je gotovo 900 tisuća eura, edukacijama će se unaprijediti gaming industrija Hrvatske, BIH i Crne Gore.