VIDEO: Ovo je najveća digitalna kamera na svijetu

• Objavljeno u Znanost
image

Istraživači u američkom Nacionalnom akceleratorskom laboratoriju SLAC skoro su gotovi s izradom LSST-a, najveće svjetske digitalne kamere ikada napravljene za astronomiju. Otprilike veličine malog automobila i težine od tri tone, kamera ima prednju leću široku 1,57 m i senzor od 3.200 megapiksela koji će se hladiti na -100°C kako bi se smanjio šum.

Kada bude dovršena 2024. godine i postavljena na vrhu Simonyi Survey Teleskopa Zvjezdarnice Vera C. Rubin u Čileu, kamera će deset godina promatrati južno noćno nebo, stvarajući mnoštvo podataka koje će znanstvenici proučiti kako bi bolje razumjeli neke od najvećih misterija svemira, uključujući prirodu tamne energije i tamne tvari, kao što objašnjavaju u ovom videu.

U svom domu u Andama, katalogizirat će oko 20 milijardi galaksija tijekom sljedećih 10 godina u sklopu projekta pod nazivom Legacy Survey of Space and Time (LSST). Deseci terabajta podataka koje će kamera LSST prikupljati svake noći unaprijedit će naše znanje o svemiru, pomažući istraživačima da otkriju prirodu misteriozne tamne tvari i bolje razumiju kako nastaju galaksije.

LSST kamera radi kao i svaka druga digitalna kamera, ali je mnogo veća. Njenih 189 senzora prima svjetlost koja izvire iz objekata poput zvijezda i pretvara je u električne signale koji se mogu pretvoriti u digitalne slike. Svaki senzor je kvadrat sa stranicama dugim oko 42 milimetra i ima više piksela od jednog iPhonea 13. Ukupno, kamera ima 3,2 gigapiksela i snimat će slike dovoljno visoke rezolucije da vidite česticu prašine na Mjesecu. Njezina najveća leća, s promjerom od 1,57 metara, najveća je leća te vrste koja je ikad napravljena.

Voditelj projekta LSST Camera Vincent Riot kaže da je izrada senzora kamere bila iznimno skupa i da bi ih bilo kakva neusklađenost lako mogla oštetiti, tako da je njihovo spajanje bilo poput "parkiranja dva Lamborghinija milimetar jedan od drugoga".

Kamera će 2024. godine poletjeti unajmljenim Boeingom 747 u Čile gdje će biti prebačena u vagon i poslana na vrh Cerro Pachona, gdje će nam pružiti pogled na svemir kakav nikada prije nismo imali.