CUC2023 u Rovinju

  • Objavljeno u Hrvatska
image

25. CARNET-ova konferencija za korisnike okupila je više od 1.200 odgojno-obrazovnih djelatnika. Konferencija pod nazivom „Era digitalne zrelosti“ obuhvatila je teme poput umjetne inteligencije, asistivne tehnologije, ozbiljnih igara, digitalnih kompetencija i mrežne infrastrukture. Tijekom tri dana, sudionici su imali priliku sudjelovati na radionicama, interaktivnim izlaganjima, pozvanim predavanjima i panel raspravama o izazovima u obrazovnom sustavu uzrokovanima brzim napretkom tehnologije. 

Dobrodošli u RobotTheater!

Predavanje „Welcome to RobotTheater!“ bavilo se eTwinning projektom koji povezuje robotiku s kazalištima u školama diljem Europe. U ovom projektu koriste se edukacijski roboti u ulogama kazališnih glumaca, statista ili dijela kulise. Projekt proizlazi iz Erasmus+ KA2 projekta „RobotTheater: how can robots become an integral part of theater plays“ koji se provodi u suradnji Hrvatskog robotičkog saveza, HROBOS (Hrvatska) i Zavoda za kulturo Delavski dom Trbovlje (Slovenija) od svibnja 2022. do svibnja 2024. godine.

Cilj ovog eTwinning projekta je povezati robotiku s područjem umjetnosti, književnosti, scenskim i likovnim izrazom, te učiniti robotiku zanimljivom i pristupačnom osnovnoškolskoj djeci u dobi od 7 do 15 godina. Projekt također nastoji smanjiti rodni jaz, budući da se robotika često povezuje s muškom dominacijom, dok se humanističke znanosti i drama doživljavaju kao žensko stručno područje.

Učenici su uključeni u razne aspekte projekta, uključujući sastavljanje, programiranje, fotografiranje i montiranje video materijala kako bi stvorili kazališne predstave s robotima.

Imali smo prilike vidjeti nekoliko radova u kojima su učenici putem kazališne predstave iskoristili robota kao jednog od likova same predstave. Predavači ističu kako je dozvoljeno napraviti predstavu u kojoj glume isključivo roboti, a izbor o tome hoće li predstava biti isključivo s robotskim glumcima ili će roboti biti samo neki od sudionika, ostaje na djeci. Međutim, čovjek je i dalje glavni lik u predstavi.

Čak: 1200 profesora, edukatora i svih zainteresiranih za STEM iz svih dijelova Hrvatske i iz inozemstva ispunili su predavaone često i do posljednjeg mjesta

Jedan od zanimljivih primjera uključivanja robota u RobotTheater projekt je bilo fotografiranje robota pod nazivom „Robot na ljetovanju“. Učenici su tada upotrebom AI alata morali maknuti pozadinu slike sa slike robota. Tako obrađenog robota bi smjestili na sliku s vlastitog ljetovanja kako bi te slike poslali učenicima u drugim zemljama.

Predavači su bili Dalia Kager iz Osnovne škole Eugena Kvaternika, Jasminka Belščak iz Osnovne škole Petrijanec te Ana Sović Kržić sa Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet elektrotehnike i računarstva. Ističu kako se učenicima dalo na izbor kojeg robota žele koristiti od svih koje su imali na raspolaganju, te zaključuju kako se učenicima najviše svidio Lego robot koji zaista može biti vrlo raznolik, ovisno o učeničkoj mašti. 

Flowgoritam je izvrstan alat koji blok dijagram toka može pretvoriti u pregršt raznih programskih jezika, ali i tablično pratiti stanje varijabli u svakom od dijelova koda te time postaje nezaobilazan alat za proučavanje algoritama, ali i ostalih programskih kodova

Ove godine je konferencija bila posvećena i obilježavanju završetka projekta e-Škole koji je svim školama u Republici Hrvatskoj omogućio sustavno razvijanje digitalne zrelosti, pa su tako sudionici imali priliku saznati sve o obrazovanju u digitalnim kompetencijama i novim tehnologijama te alatima za izradu digitalnih sadržaja te podršku korisnicima, kao i analitikama učenja. 

Govorilo se i o aktualnim trendovima u programiranju, umjetnoj inteligenciji i njezinoj etičnoj uporabi u obrazovanju te zaštiti podataka, a mi bismo izdvojili predavanja „Inkluzija inojezičnih učenika“, čiji su se izlagači u svom radu fokusirali na empatiju, raznolikost i međusobno poštovanje te na korištenje digitalnih alata u komunikaciji među učenicima; „Mozgajmo o mozgu“ koje prikazuje kako razumijevanje funkcioniranja mozga može pomoći nastavnicima u boljoj komunikaciji s učenicima; „Umjetna inteligencija u generiranju provjera znanja“ i „Digitalni materijali za učenje u strukovnim školama“.

O projektu su nam govorile Dalia Kager, Jasminka Belščak i Ana Sović Kržić
Učenici mogu odabrati bilo kojeg dostupnog robota za svoj projekt

Mobilni studio RTV Srce Zagorja

Zdenko Kobeščak, ravnatelj OŠ Stjepana Radića Brestovec Orehovički te Dario Odobašić, po struci RTV tehničar-automatičar te grafički inženjer koji već niz godina, pro bono, pomaže u nastanku i razvoju internetskog školskog radija, predstavili su nam mobilni studio radio televizije „RTV Srce Zagorja“.RTV Srce Zagorja bila je najzanimljivija radionica koja je uključila učenike u inovativan i interaktivan projekt. Ova radionica predstavila je internetsku školsku radioteleviziju OŠ Stjepana Radića Brestovec Orehovički, koja kontinuirano emitira radijski program i televizijski program putem YouTube platforme uživo i prema potrebi.

 Izv. prof. dr. sc. Ana Sović-Kržić bila je gost emisije uživo

Poseban aspekt ove radionice bio je Mobilni studio, koji omogućuje produkciju i istovremeno emitiranje uživo školskog radijskog i televizijskog programa s bilo kojeg mjesta koje ima pouzdanu internetsku vezu. Učenici su tako imali priliku sudjelovati u stvaranju programa i emitiranju uživo, a zainteresirani sudionici konferencije mogli su se uključiti kao sugovornici.Tijekom radionice demonstrirano je istovremeno stvaranje i emitiranje radijskog i televizijskog programa uživo na zasebnim platformama (mobitel, tablet, laptop). Sudionici su mogli interaktivno sudjelovati u dvosmjernoj komunikaciji na platformi Cleanfeed, a radijske i televizijske snimke ove specijalne emisije smještene su u repozitorij radijskih i televizijskih emisija RTV Srce Zagorja.

Kako je to sve izgledalo, pogledajte na poveznici: https://www.youtube.com/watch?v=y-Vu7uyi_0oOva radionica bila je izuzetno zanimljiva jer je pružila mogućnost učenicima da steknu praktična iskustva u stvaranju radijskog i televizijskog programa, te da to bude u komunikaciji s drugim sudionicima u stvarnom vremenu.

 Popis web adresa radija i televizije Srce Zagorja

Plenarno predavanje: Marc Prensky

Na svečanom otvaranju konferencije kao jedan od ključnih govornika bio je Marc Prensky, međunarodno priznati predavač i nagrađivani autor, koji je istaknuo važnost prilagodbe poučavanja novim generacijama kako bi ih se pripremilo za budućnost. Prensky je naglasio da predavači trebaju dovesti mlade ljude na konferencije kako bi čuli i njihovu stranu priče. Upravo to je pokazao vlastitim primjerom te je na konferenciju doveo Skyja, svojeg sina. Prema Marcu, mladi su se znatno promijenili u odnosu na prethodne generacije i imaju veliku želju utjecati na svijet.

Prensky je istaknuo kako nikada nema mladih u dvoranama u kojima govori i da bi svi predavači na CUC iduće godine trebali dovesti mlade ljude kako bismo čuli i njihovu stranu priče. Govorio je o tome kako su mladi danas znatno drugačiji, a mi ih doživljavamo kao da su oni „mali mi“, što je uvelike pogrešno. Također je istaknuo kako su knjige postale zastarjeli način komunikacije i da je potrebno pronaći nove načine kako bismo mogli doprijeti do mladih ljudi. Iako je i sam napisao mnoge knjige, priznao je da je morao pronaći nove načine komunikacije s ljudima jer knjige više nitko ne čita.

 Marc podsjeća na to kako još uvijek nismo svladali otkriće vatre

Govoreći o učenju, Prensky je istaknuo da nema smisla učiti cijeli kurikulum unaprijed, kako mi to sada radimo, jer će zastarjeti prije nego što ga uspijemo iskoristiti. Umjesto toga, trebamo se usredotočiti na stvaranje konkretnih postignuća kroz projekte. Njegov sin Sky podržao ga je u toj izjavi te naglasio da je učenje unaprijed često stresno ili se tim načinom učenja brzo zaboravlja naučeno, te da pristup učenju kroz projekte omogućava duže pamćenje, bolje razumijevanje i primjenu znanja.

Iznosi kako je potrebno mijenjati pristup obrazovanju, posebno u svjetlu razvoja umjetne inteligencije i promjena na tržištu rada. Svi imamo novi zadatak, a to je „Real World accomplishments through projects“. Time naglašava misao da maturalni radovi više nisu toliko važni, već su puno važniji konkretni projekti. Završava uz misao kako je unatoč društvenim mrežama i AI-ju, druženje u razredu i dalje vrlo bitno za učenike. 

U što smo nekada vjerovali, a u što bismo trebali danas vjerovati

Predavanje: Abeceda hackathona

Na predavanju Snježane Damjanović (Školski centar fra Martina Nedića, Bosna i Hercegovina) i Ive Ćužić (Sveučilište u Mostaru, Bosna i Hercegovina) pod nazivom „Abeceda hackathona“, slušali smo o talentiranim mladim učenicima iz raznih škola iz susjedne nam BiH, koji su se okupili kako bi pokazali svoju maštovitost, inovativnost i kreativnost u rješavanju problema 21. stoljeća. Organizatori hackathon natjecanja postavili su izazov za timove: kreirati rješenja koja bi koristila tehnologiju u poučavanju prirodoslovnih predmeta. Nagrade za najbolje projekte bile su u bitcoinu, čime se dodatno poticala motivacija sudionika.

KAO POZDRAV za kraj predavanja, Marc i sin Sky salutiraju prisutnima

Jedan od prezentiranih projekata bio je „Digitalni plastenik“, koji su osmislili učenici poljoprivredne škole. Ideja je bila stvoriti aplikaciju koja bi mjerila vlažnost i pH tla te temperaturu zraka unutar plastenika, koristeći Arduino set za mjerenje podataka. Prikupljeni podaci prenosili bi se u bazu podataka plastenika kojoj se pristupa putem mobilne aplikacije, omogućujući učenicima da u bilo koje vrijeme i sa bilo koje lokacije prate situaciju unutar plastenika i pravovremeno reagiraju.

Neki od predstavljenih robota koje su dizajnirali i programirali učenici

Iako su učenici uspjeli osmisliti idejno rješenje za svoju aplikaciju, nisu stigli dovršiti cijeli projekt, što im je stvorilo dodatni stres. Međutim, njihov entuzijazam i upornost dokaz su da su mladi ljudi sposobni suočiti se s izazovima i pronaći inovativna rješenja za stvarne probleme, čak i kad nisu potpuno spremni ili kada nemaju dovoljno vremena.

Minecraft kao platforma za učenje
Primjer jednog od matematičkih zadataka u Minecraftu
Podijeli