Goran Kalanj: Veliki zaokret u načinu rada
- Objavljeno u Business 3.0
Serengeti je jaka hrvatska softverska kompanija koja mahom radi za velike strane klijente. Uz ogromno iskustvo na top projektima, Serengeti tim pokriva velik spektar tehnologija, a rade na razvoju i vlastitih proizvoda. Zanimalo nas je jesu li developeri lakše prigrlili rad od kuće i kakve će tehnološke posljedice na društvo ostaviti pandemijska kriza te što će pozitivno po Serengeti izaći iz krize na „dan poslije“. Na pitanja nam je odgovorio CEO tvrtke Goran Kalanj.
Kako je pandemija koronavirusa promijenila način vašeg poslovanja? Mislite li se u potpunosti vratiti na „stari način rada“ jednom kad se steknu uvjeti ili planirate preuzeti nešto od kriznog modela poslovanja?
Serengeti je tvrtka kojoj termini poput remote workinga i upravljanja distribuiranim, odnosno udaljenim timovima nisu strani. Uvriježeni stavovi brojnih tvrtki su zasnovani na pretpostavci da su timovi koji se nalaze na istim uredskim premisama efikasniji i produktivniji u odnosu na timove koji su dislocirani. Zbog jedne vrlo negativne globalne situacije, tvrtke su morale promijeniti svoj pristup poslovanju doslovno preko noći, pretvarajući dojučerašnju strategiju efikasnog rada samo u uredima u modernu, pro #ostanidoma strategiju. Naš „stari“ način rada se ne razlikuje previše od „novog“ načina rada, obzirom da smo mi i prije pandemije imali zaposlenike koji su sjedili u uredima Serengetija, a bili udaljeni član tima koji sjedi u Austriji, ili bi sjedili kod klijenta u Zagrebu, a „homeoffice“ je bio standardni petak za sve naše developere. Ono što smo naučili iz trenutne situacije i čemu smo promptno pristupili kroz poboljšanje funkcionalnosti internih alata komunikacije je to da je home office moguć za sve naše odjele, od financija i marketinga do controllinga. Ono što je bitno je kvalitetna internetska veza.
Tehnologija je omogućila da mnogi javni servisi, edukacija i poslovanje na neki način nastave raditi. Kako vi vidite da bi tehnologija mogla trajno promijeniti svijet nakon završetka pandemije?
Zahvaljujući tehnologiji, danas su brojne tvrtke sposobne poslovati čak i u vrijeme pandemije. Uzmimo primjer OPG-ova. To su mali biznisi koji su do jučer funkcionirali isključivo na placevima, pazarima i pijacama. Pod pritiskom novonastale situacije, izmijenili su svoj oblik trgovine koja je funkcionirala samo na štandovima u trgovinu koja funkcionira preko velikih platformi poput društvenih mreža. Svjesno ili nesvjesno, mali OPG je kreirao novi proces, izmijenio aktivnosti i uveo novi način distribucije. Dugoročno gledajući, pod logičnom pretpostavkom da će kriza proći, OPG je kreirao mogućnost za inkrementalni profit! Ovo možemo primijeniti na bilo koji tip obrta ili tvrtke kojoj je ova situacija pomogla iznjedriti novi proizvod, funkcionalnost ili oblik poslovanja, koji bi bio puno teže ostvariv da nemamo dostupnu tehnologiju. Smatramo da će u budućnosti tehnologija pronaći svoje mjesto u onom malom postotku poslovanja u kojima do sada nije bila prisutna, a ostatak svijeta koji je uvelike ovisan o istoj, dodatno pospješiti kroz daljnju digitalizaciju i unaprjeđenje procesa.
Koje vrijedne tehnološke i organizacijske lekcije možemo naučiti iz ove situacije?
Kriza prouzrokovana pandemijom će definitivno ostaviti dugotrajan trag na ekonomiji, no istovremeno će inzistirati na fundamentalnim promjenama načina poslovanja, štoviše i načina razmišljanja. Uistinu u jednom vrlo kratkom vremenu smo napravili zaokret u vlastitom poslovanju kroz ekspeditivno kreiranje krizne komunikacije, implementaciju uputa od strane HZJZ na radnom mjestu, ubrzanje procesa kroz implementaciju Cloud sistema za sve potrebne dokumente i redefiniranje radnog mjesta iz statičnog u ono prilagodljivog i mobilnoj varijanti, dok hodamo ili sjedimo u improviziranim uredima na svojim terasama, u sobama i kuhinjama. Jedno je sigurno; dokazali smo da je digitalizacija neminovna za uspješno poslovanje.