Gordana Kovačević: Važnost stabilnih telekomunikacija

image

Jedna od najvećih hrvatskih IT kompanija među prvima je direktno imala doticaj s COVID-19 epidemijom kroz prvog zaraženog zaposlenika u Hrvatskoj. Uslijedio je veliki izazov organizacije remote rada. Što ovakva promjena paradigme poslovanja znači za veliki sustav poput Ericssona Nikola Tesle i kakve bi dugoročne promjene pandemija u tehnološkom smislu mogla izazvati na day after, doznali smo od predsjednice kompanije Gordane Kovačević

Kako je pandemija koronavirusa promijenila način vašeg poslovanja? Mislite li se u potpunosti vratiti na „stari način rada“ jednom kad se steknu uvjeti ili planirate preuzeti nešto od kriznog modela poslovanja?

Nema pojedinca ili organizacije u svijetu koja nije osjetila posljedice ove pandemije pa je tako i kompanija Ericsson Nikola Tesla značajno promijenila način rada. I u ovim izvanrednim okolnostima na prvo mjesto smo stavili sigurnost i zdravlje ljudi. Poduzeli smo potrebne preventivne i zaštitne mjere kako bi minimizirali širenje i negativne utjecaje aktualne situacije na zaposlenike, kupce, partnere te poslovne aktivnosti, ali i pomogli široj zajednici. Do pojave ove pandemije zbog niza okolnosti nismo imali značajno zastupljen rad od kuće.

U svojim radnim prostorima, osiguravamo najviše standarde u područjima radne okoline, zaštite te sigurnosti zaposlenika, međutim, vrlo brzo smo se prilagodili ovim izvanrednim uvjetima poslovanja tako da smo organizirali rad od kuće za većinu naših zaposlenika. Moram naglasiti da taj način rada ima i prednosti i nedostatke, ali u ovoj situaciji zdravstvene ugroze, radije ću se koncentrirati na pozitivne učinke. Zaposlenici imaju potrebne tehničke i organizacijske uvjete za rad na daljinu. Sreća je što ICT i u takvim okolnostima predstavlja rješenje i omogućava ljudima nesmetanu komunikaciju i konkretan rad. Istaknula bih kreativnost koja dolazi do izražaja te solidarnost u podršci drugima. U cjelini, posao se kvalitetno i na vrijeme realizira što je ohrabrujuće u ovim otežanim uvjetima poslovanja.

Da bismo mogli raditi na taj način do izražaja posebno dolazi odgovornost menadžera u smislu organizacije posla i brige za ljude. Uz to, stalna i transparentna komunikacija sa zaposlenicima, te podrška kompanijskih stručnih službi, dodatno su olakšali rad na daljinu našim zaposlenicima te nas međusobno još više povezali. Ako nešto mogu izdvojiti kao posebno pozitivno onda je to zajedništvo cijele organizacije. Na tim temeljima, nastavit ćemo vrijedno raditi kako bismo umanjili rizike odnosno posljedice pandemije na naše poslovanje.

Tehnologija je omogućila da mnogi javni servisi, edukacija i poslovanje na neki način nastave raditi. Kako vi vidite da bi tehnologija mogla trajno promijeniti svijet nakon završetka pandemije?

Tehnologija već sada, dok pandemija traje, nepovratno mijenja odnose među ljudima i podržava sve sustave – zdravstveni, ekonomski, socijalni, obrazovni, financijski i sl. U tom kontekstu, telekomunikacije i digitalna transformacija su se pokazali ključnima za odgovore na izazove kojima smo trenutno okruženi. Kada je riječ o našoj djelatnosti i područjima rada, do izražaja najviše dolaze istraživanje i razvoj novih tehnoloških rješenja, implementacija naših kvalitetnih ICT nacionalnih horizontalnih rješenja te povećanje kapaciteta mreža telekom operatora koji je potrebniji nego ikad prije.

Već smo hrvatskoj javnosti prezentirali podatak da je promet i prije potresa porastao čak 60 posto, a neposredno nakon njega oboreni su svi rekordi opterećenja. Upravo u ovim izvanrednim uvjetima i mi smo morali poduzeti izvanredne mjere kako bismo osigurali nesmetano odvijanje prometa kroz mreže naših telekom operatora. Kao primjer ovdje mogu navesti da su 22.3.2020., odmah nakon potresa u Zagrebu, naše ekipe žurno izišle na teren kako bi riješile probleme u mreži nastale urušavanjem i požarom na lokaciji našeg kupca.

Ujedno, naši su stručnjaci povećali i kapacitete mreža naših kupaca pa krajnji korisnici mogu i dalje nesmetano komunicirati. U suradnji s Ministarstvom zdravstva, Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, Agencijom za podršku informacijskim sustavima i informacijskim tehnologijama te Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje, nadogradili smo Centralni zdravstveni informacijski sustav RH, a posebno njegovu sigurnosnu infrastrukturu, kako bi omogućio implementaciju novih, u borbi protiv COVID-19 infekcije, posebno važnih web aplikacija.

U međuvremenu je i šira zajednica, kroz ubrzano korištenje različitih digitalnih servisa, shvatila da se mnogo toga može obaviti putem mreže i da to, uz toliko potrebnu sigurnost te ograničenje fizičkih kontakata u ovoj izvanrednoj situaciji, štedi vrijeme, a pridonosi i očuvanju okoliša. Vjerujem da će se u budućnosti sve više servisa obavljati ovim putem.

Koje vrijedne tehnološke i organizacijske lekcije možemo naučiti iz ove situacije?

Stabilnost telekomunikacijskih mreža je nužna jer predstavljaju kritičnu okosnicu za javne usluge, poslovanje i povezanost. Kroz rad naših stručnjaka u korporaciji Ericsson doprinosimo i rješavanju komunikacijskih izazova diljem svijeta. Uz preventivni i preporučeni rad od kuće, kompanijski Centar za istraživanje i razvoj redovito obavlja svoje zadatke, a u nekim aktivnostima čak proširuje svoje odgovornosti. Paralelno s tim, pojavio se višak zaposlenika na poslovima kod kojih se osjetila direktna posljedica zabrane putovanja i onemogućenog rada na terenu.

Brzo smo se prilagodili novonastaloj situaciji i interno rotirali zaposlenike odgovarajućih kompetencija za popunjavanje povećanih potreba u nekim drugim jedinicama. Stručnjaci za mrežna rješenja, kao i za rješenja za industriju i društvo, trude se osigurati još primjerenije kapacitete i rješenja za optimalno funkcioniranje mreža i usluga. Zaposlenici u podršci telekom operatorima u suradnji s kupcima danonoćno nadziru rad mreža. Kontinuirana komunikacija sa zaposlenicima koji uglavnom rade od kuće predstavlja izuzetno važnu kariku u osiguranju kontinuiteta poslovanja i motivacije ljudi.