Započela gradnja najvećeg radioteleskopa na svijetu

• Objavljeno u Znanost
image

Započela je gradnja vrlo osjetljive radio zvjezdarnice SKA (Square Kilometer Array) na lokacijama u Australiji i Južnoj Africi. Znanstveno postrojenje s dvostrukom lokacijom trebalo bi postati jedno od najvećih na Zemlji, a astronomima će ponuditi nova sredstva za istraživanje nekih od najtemeljnijih pitanja o svemiru kada opservatorij započne s radom kasnije ovog desetljeća.

Zvjezdarnica SKA radi se oko tri desetljeća i zamisao je astronoma iz cijelog svijeta koji su se okupili 1980-ih kako bi istražili kako radiovalovi mogu ispričati priče o povijesti svemira. Godine 2012. Organizacija Square Kilometer Array (SKA) smjestila se na dvije lokacije u Južnoj Africi i Australiji, iskoristivši manjak radiovalova koje stvaraju ljudi u udaljenim regijama za jasna promatranja kozmosa.

To će uključivati ​​više od 1000 antena na australskom mjestu, u Wajarri Countryu u zapadnoj Australiji, i 197 antena u Karoou u Južnoj Africi, gdje je prethodnik teleskopa MeerKAT već postavljen i radi. Time će Zvjezdarnica SKA postati najveći radioastronomski opservatorij na svijetu, a svečanosti pokretanja ghžradnje će se održati na obje lokacije.

"Teleskopi Zvjezdarnice SKA bit će jedan od najvećih znanstvenih pothvata čovječanstva u povijesti", rekao je glavni direktor organizacije SKA, profesor Philip Diamond.

Nakon što bude pokrenut, SKA opservatorij će koristiti svoju neusporedivu osjetljivost za otkrivanje radio signala koje emitiraju kozmički izvori udaljeni milijardama svjetlosnih godina. Ovo će radioastronomiju odvesti na novi teren, omogućujući znanstvenicima da istražuju misterije tamne materije i tamne energije te proučavaju rana poglavlja svemira dokumentirajući rađanja i smrti ranih zvijezda kako bi razumjeli kako su nastale galaksije.

"Da bi se osjetljivost SKA-a stavila u perspektivu, SKA bi mogao detektirati mobilni telefon u džepu astronauta na Marsu, udaljenom 225 milijuna kilometara", rekao je viši postdoktorski suradnik na australskom Institutu za radioastronomiju Curtin, dr. Danny Price. "Što je još uzbudljivije, ako postoje inteligentna društva na obližnjim zvijezdama s tehnologijom sličnom našoj, SKA bi mogao otkriti agregatno 'curenje' zračenja iz njihovih radijskih i telekomunikacijskih mreža. Ovo će biti prvi teleskop dovoljno osjetljiv da to omogući."