Umjetne crvene krvne stanice su bolje od pravih

• Objavljeno u Znanost
image

Koliko god su današnje tehnologije u medicini i kirurgiji napredovale, uspješnost mnogih operacija i dalje ovisi o transfuziji krvi. Brojni timovi znanstvenika širom svijeta nastoje pronaći alternativu u umjetnoj krvi, koja bi u potpunosti promijenila današnju medicinu, no to je prilično teška zadaća.

Znanstvenici Sveučilišta New Mexico, Sandia National Laboratoriesa i Sveučilišta tehnologije u Južnoj Kini proizveli su umjetnu krv koja ima funkcije kao i prava, što znači da prenosi kisik iz pluća ka čitavom tkivu u tijelu, ali i može i više od toga. Njihova umjetna crvena krvna zrnca osim te zadaće mogu tijelom prenosit lijekove, otkrivati toksine, kao i izvoditi neke dodatne zadaće.

Kako bi proizveli umjetnu krv znanstvenici su se poslužili pravom krvlju. Donirana crvena krvna zrnca su prekrili tankim slojem silicija i slojevima polimera s pozitivnim i negativnim nabojem. Silicij se potom odvojio, a površina je prekrivena prirodnim membranama crvenih krvnih zrnaca.

Konačni rezultat su bile umjetne crvene krvne stanice koje su slične veličine, oblika, naboja i sastava površinskih proteina kao i prave, a znanstvenici su pokazali kako se ta zrnca mogu deformirati dovoljno kako bi prolazila kroz sićušne prolaze u modelu kapilara. Stanice su testirane i na miševima gdje su cirkulirale više od 48 sati, bez ikakvih toksičnih nuspojava.

U drugim testovima znanstvenici su pokazali različite sposobnosti umjetnih crvenih krvnih stanica, pa su ih koristili za prijenos hemoglobina, antitumorskih lijekova, senzora toksina i magnetskih nanočestica. Svaki od tih "dodataka" je predstavljao različiti potencijal moguće primjene, uključujući i vanjsku manipulaciju.

U svojem daljem radu znanstvenici će dodatno istraživati i testirati umjetne stanice krvi i nadaju se da će ih pripremiti za početak provođenja kliničkih testova na ljudima, no do toga im još predstoji dugi put, pa ukoliko ste dobrovoljni davatelj krvi, nema nikakvog razloga da to ne budete i dalje.

Čitav znanstveni rad možete pronaći na ovoj poveznici.