Tito kreće na plaćeni put oko Mjeseca

  • Objavljeno u Znanost
image

Piše: Miroslav Ambruš-Kiš Mak, Space Geek

Ah, ta žudnja lovaroša da lete u svemir. I sada je ponovno osvanuo taj Dennis Tito koji je smrtnicima vadio mast time jer je imao 20 milijuna dolara plaćenih Rusima da posjeti svemirsku stanicu, što mu se nakon peripetija s „agencijom“ MirCorp ostvarilo u travnju 2001. godine na začecima ISS-a. 

Mantra zavidnika „Opet on!” ponovno se zavrtjela kad je u listopadu 2022., kao drugi u nizu, SpaceX-u uplatio predujam za let Spaceshipom oko Mjeseca sa svojom četvrtom po redu suprugom Akiko Tito.

Njih dvoje poletjet će nakon što Mjesec prvi put obleti japanski milijarder Yusaku Maezawa u društvu s umjetnicima koje želi počastiti prvim takvim letom. Kada? Nitko nema pojma. Možda će datumska crta biti barem nešto jasnija ako u prosincu uspije prvi orbitalni let Starshipa, pa potom i pokusna Mjesečeva cirkumnavigacija te letjelice bez posade.

Na vozni red Mjesečevih svemirskih turista svakako će glavni utjecaj imati prioritetni NASA-in raspored koji još danas ima zabilježeno da američka državna agencija svoje prve astronaute Starshipom želi spustiti na Mjesec do kraja 2025. godine.

Bogataš Dennis Tito je od svojeg posjeta ISS-u Sojuzom bio prilično samozatajan, osim u razdoblju oko 2013. godine, kad je pokrenuo propalu inicijativu Inspiration Mars, civilnog oblijetanja Marsa. Bilo je malo prerano i nerealno za dobaciti tako nešto u, tada, dalekoj i neizvjesnoj budućnosti. Ona ni danas nije ništa manje neizvjesna, ali smo joj barem bliži realnim razvojem tehnologije za svemirska putovanja privatnih civila izvan niske Zemljine orbite.

Sve to, zapravo, upućuje na neprekinutu plamteću žudnju Dennisa Tita da ponovno poleti. I da je svjestan kako je 400 kilometara iznad Zemljine površine tek koračić prema budućim rutinskim svemirskim putovanjima, razdoblje koje će doživjeti malo tko od nas. A kamoli putovati na način kako se danas putuje avionima. U toj smo žudnji za doživljajem putovanja svi mi ostali izjednačeni s Dennisom Titom, samo što taj komadić budućnosti on želi uhvatiti - jer može. I samo zato je zanimljiv i nama, ostalima. 

Međutim, Dennis Tito nije slučajni turist. On nije puki bogataš sa svemirskim hirom. Moglo bi se nagađati da je stvar sasvim obratna. Da je postao milijunaš jer cijelo vrijeme želi u svemir.„Na ovakvu priliku nestrpljivo čekam još od svog prvog leta na ISS 2001. godine”, rekao je Tito u pažljivo organiziranom slijedu javnih istupa nekoliko sati po potpisivanju ugovora sa SpaceX-om. 

„Sada, kada sam se u ovo napokon upustio, djeluje mi nezamislivo da ću Mjesec gledati iz blizine svojim očima.“Kontakti i pregovori sa SpaceX-om trajali su više od godine dana. Počelo je tako da mu je SpaceX ponudio orbitalni let u Crew Dragonu, što je on odbio.„Ne želim ponovno na ISS, a još manje samo letjeti u orbiti, pa sam dao protuprijedlog o letu na Mjesec”, rekao je na presici Dennis Tito.

Pred novinare je izašao u društvu supruge Akiko, inženjerke, pilotkinje i investitorice. „Da, bilo je dovoljno da razmijenimo poglede na tu zamisao i da sve bude jasno. I ona je za to.”Mnogo toga je danas nejasno o tom mogućem letu. Tito nije objavio koliko ga košta ta pustolovina iščekivanja leta, ni u vremenu (naravno), niti u novcu. Nejasan je i realni profil leta, npr. kako će izgledati staza te „osmice” oko Mjeseca, kolika će biti orbita, koja će biti najveća blizina Mjesečevoj površini.

Za zapaljene žudnjom optimalno bi bilo mogućih stotinjak kilometara iznad Mjesečeve površine, ali se pritom gubi dio užitka, jer oblet blizak površini zahtijeva da se izvede brzinom u kojoj je golim okom nemoguće pohvatati i promotriti sve glavne toponime, što bi zapravo trebao biti glavni „turistički” sadržaj. Prije će biti da će se približiti visini od 200 kilometara iznad površine, a teleobjektivi će doživljaj konzervirati za naknadne evokacije u projekcijama kod kuće uz pucketanje vatre u kaminu.

Po svemu sudeći, računaju da će letjeti Starshipom namijenjenim za spuštanje NASA-inih astronauta. Teško da će SpaceX proizvesti dvije letjelice, od kojih bi jedna bila samo za NASU.Prilično je jasno da će se Starship s turistima u niskoj zemaljskoj orbiti iz drugog Starshipa, tankera, dopuniti gorivom prije paljenja motora za cislunarnu stazu. Taj manevar, sasvim je sigurno, nipošto neće biti prvi put izveden s turistima na palubi, a ni s brodom za NASA-ine putnike koji bi se u Starship ukrcali s Gatewaya, orbitalne postaje oko Mjeseca, kamo bi doletjeli pogonjeni SLS-om i europskim servisnim modulom u kapsuli Artemisa.

To je Dennisu Titu barem jasno, a prije njega će u slobodnom terminu - najvjerojatnije poslije prve NASA-ine posade - još poletjeti Maezawa u društvu probranih umjetnika. Njegova biografija potvrđuje da bi ga se moglo procijeniti kao „slučajnog nesretnog bogataša koji cijelo vrijeme želi postati svemirskim putnikom”.

Dennis Tito rodio se u njujorškom Queensu, završio je koledž u Forrest Hillsu, a diplomu u područjima STEM-a, aeronautike i astronautike dobio je na Sveučilištu u New Yorku. Magistar znanosti u astronautici postao je u Hartfordu, Connecticut, a tu je i 2002. godine - dakle, poslije posjeta ISS-u - dobio počasni doktorat na politehničkom institutu Rensselaer. Bio je na osnovi kvalifikacija i kratko zaposlen u NASA-inom JPL-u gdje je radio na proračunavanju orbita. Tu je institucionalno bio najbliže svemirskim letovima. „Nesretni bogataš” postao je investitor.

1972. je osnovao u Santa Monici tvrtku Wilshire Associates koja se afirmirala upravljanjem tuđim investicijama, konzaltingom i tehnološkim uslugama. Upravljao je investicijama koje su u jednom trenutku iznosile 71 milijardu dolara za nezanemarivu proviziju. Služio se algoritmima za upravljanje rizicima koje je razvio za JPL. Sav novac stavio je na hrpu nakon što je 2020. godine prodao svoj udio u tvrtki.

Ondje mu je, kao šefica, ostala prva supruga s kojom ima troje djece i od koje se razveo 2001. godine. Pet godina je u međuvremenu bio oženjen s ruskom investitoricom Elizabeth Pavlovom i do 2019. s nasljednicom Elizabeth TenHouten.

Napokon, od 2020. je kliknuo s Akiko, inženjerkom, pilotkinjom i investitoricom koju zanimaju svemirski letovi, rođenom u Tokiju, diplomanticom ekonomije iz New Yorka. Ne smeta što je ona u brak donijela još jedno dijete.

Dennis Tito kaže da ne bi imao ništa protiv da on i Akiko budu i jedini putnici. Taj mu komfor Musk vjerojatno neće priuštiti, a ne bih ni ja. Sad za par počinje najgore i najbolje: utrka SpaceX-a s vremenom - i čekanje da dođu na red.

Ima još jedna utrka koju mora dobiti. Ima 82 godine. Rođen je 8. kolovoza 1940. godine. Tko mu ne bi zavidio!

Podijeli