Stiže željezno doba 3D printanja

  • Objavljeno u Znanost
image

Europska svemirska agencija (ESA) objavila je svoj ambiciozni plan, odnosno projekt pod nazivom AMAZE project, čija uloga je izrada dijelova za mlazne avione, svemirske letjelice i projekte fuzije tehnikom 3D printanja.

Projekt je okupio 28 institucija širom svijeta koje razvijaju nove metalne komponente koje su lakše, čvršće i jeftinije od konvencionalnih dijelova.

ESA navodi kako će 3D printanje metalnih dijelova za rakete i zrakoplove drastično smanjiti količine otpada i uštedjeti velike količine novca, pa je stoga došlo vrijeme da se iz "plastičnog doba" ova tehnologija preseli u željezno.

Predstavljanje projekta je održano u Londonskom muzeju znanosti u okviru izložbe pod nazivom 3D: printing the future, gdje su između ostaloga prikazani primjeri metalnih 3D isprintanih dijelova napravljenih od legure tungstena, odnosno wolframa, za koje se koristio printer koji je u stanju izrađivati predmete od wolframovog sivog praha koji se grijanjem pod tlakom na temperaturi ispod tališta može pretvoriti u kompaktni rastezljivi metal, a u stanju je izdržati temperature od 3.000 stupnjeva celzija.

AMAZE je slobodno izvedeni akronima za "Additive Manufacturing Aiming Towards Zero Waste and Efficient Production of High-Tech Metal Products", a u projekt su uključene velike europske tvrtke i institucije uključujući Airbus, Astrium, Norsk Titanium, Cranfield University, EADS i Culham Centre for Fusion Energy.

Tvornice u kojima će se proizvoditi 3D isprintani dijelovi nalaze se u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji, Norveškoj i Velikoj Britaniji, a znanstvenici i inženjeri AMAZE projekta su već započeli izradu dijelova motora mlaznih zrakoplova i dijelova krila do dužine od 2 metra.

Takve visokootporne komponente do sada su se izrađivale od skupih egzotičnih materijala poput titanija, tantala i vanadija, te je njihova proizvodnja konvencionalnim načinom stvarala velike količine otpada.

Šarke za Airbus A320 su također izrađene tehnologijom 3D printanja.

"Da biste izradili jedan kilogram metala trebate koristiti jedan kilogram metala, a ne 20 kilograma", izjavio je ESA-in inženjer Franco Ongaro, dodavši kako 3D printanje omogućuje da nanošenjem sloja po sloj materijala za izradu jednog predmeta bez varenja ili postavljanja vijaka, osim ušteda dobijate snažnije i lakše objekte. 

Jedan od kranjih ciljeva ESA-e je proizvesti satelit od jednog jedinog dijela metala, što će u konačnici dovesti do 50% uštede, odnosno više milijuna eura.

Među problemima koju ova nova industrija treba savladati nalazi se poroznost, odnosno pojava malih mjehurića zraka u proizvodima, a pored toga znanstvenici i inženjeri se hvataju u koštac i s grubim neobrađenim površinama, navodeći kako je iduća faza projekta razumijeti i eliminirati takve defekte, postići industrijsku kvalitetu i stvoriti procese koji se mogu ponavljati, a za to su se stoga i udružile različite industrije koje uključuju svemirske, fuzijske i aeronautičke tehnologije.

Stručnjaci procjenjuju da će AMAZE projekt biti velika europska konkurencija NASA-i i američkim industrijama koje već duže vrijeme najavljuju 3D printanje metalnih struktura i predmeta, s time da je prednost europske inicijative u zajedničkom djelovanju velikog broja raznovrsnih organizacija, industrija i tvrtki, što u SAD-u nije slučaj.  

Izvor: ESA

Podijeli