Raketni motor kojemu je gorivo raketa sama
- Objavljeno u Znanost
Prije dvije godine inženjeri Strojarskog fakulteta James Watt Sveučilišta u Glasgowu i Državnog sveučilišta Oless Hončars u ukrajinskom Dnjipru, predstavili su zanimljiv koncept rakete u časopisu Journal of Spaecraft and Rockets pod naslovom Autophage Engines: Toward a Throttleable Solid.
Nazvali su ga rakete autofagi . Doslovno, eksperimentiraju s raketnim motorima koji kao kruto gorivo troše tijelo same rakete.
U časopisu je opisano kako su u laboratoriju u Dnjipru izgradili i prvi puta upravljivo pokrenuli raketni motor na kruto gorivo koji...
Prije dvije godine inženjeri Strojarskog fakulteta James Watt Sveučilišta u Glasgowu i Državnog sveučilišta Oless Hončars u ukrajinskom Dnjipru, predstavili su zanimljiv koncept rakete u časopisu Journal of Spaecraft and Rockets pod naslovom Autophage Engines: Toward a Throttleable Solid.
Nazvali su ga rakete autofagi. Doslovno, eksperimentiraju s raketnim motorima koji kao kruto gorivo troše tijelo same rakete.
U časopisu je opisano kako su u laboratoriju u Dnjipru izgradili i prvi puta upravljivo pokrenuli raketni motor na kruto gorivo koji je prema očekivanjima inženjera radio 60 sekundi. Motor koji se hrani strukturom rakete temelji se gradbenoj strukturi rakete gorive cijevi od plastične mase kao što je polietilen ispunjene oksidansom u prahu. Zapaljenjem te mješavine postiže se potisak i ujedno temperatura kojom se paljenje može kontinuirani nastaviti. Uspjelo im ono što rijetko uspijeva s krutim gorivom - dozirati ga variranjem dubine uranjanja goriva u oksidans,
Poznato je da je izgaranje krutog raketnog goriva (poput npr. crnog baruta) teško, ako ne i nemoguće dozirati, pa se potisni članci na jeftinije kruto gorivo uglavnom vezuju na članke prvoga stupnja rakete kako bi se pri lansiranju dobio dodatni kontinuirani potisak.
Ovaj koncept, pogotovo jer je građen s namjerom da se ugrađuje u buduće rakete male nosivosti, omogućava da se pri lansiranju ne troše goleme količine goriva kako bi se uopće podigle goleme mase prvog stupnja raketa opterećenih uglavnom povećom količinom goriva, što je svojevrsni catch 22 i ima apsolutne limite.
Raketa čiji motor spaljuje samo tijelo rakete također bi po tom konceptu proizvodile minimalne količine otpada, pri čemu se ravnomjernim izgaranjem bez ostatka gorivo ne troši i za pogon hardvera koji će kasnije biti odbačen kao otpad.
Dvije godine nakon objave znanstvenog rada znanstvenika iz Glagowa i Dnjepra, Ministarstvo obrane vlade Velike Britanije odlučilo je financirati projekt kroz akcelerator DASA s početnom investicijom od 90.000 funti, što će biti utrošeno za istraživanje energetski učinkovitijeg hibridnog goriva za motor koji će se testirati iduće godine u novom londonskom laboratoriju na Sveučilištu Kingston.
"Oduševljeni smo što imamo DASA kao podršku programu autofaga. Nova pogonska goriva približit će nas održivosti jer sadrže dovoljno energije da manja raketa dosegne orbitu", izjavio je Patrick Harkness sa Strojarskog fakulteta James Watt i dodao kako je ideja da se novim raketama u orbitu Zemlje lansiraju mali tereti koji uključuju manje satelite.