Otkrivena prva crna rupa srednje veličine

• Objavljeno u Znanost
image

Poznata su nam dva tipa crnih rupa, onih malih i super masivnih. Malima se smatraju one koje imaju veličinu nekoliko desetaka veće mase od našeg Sunca, dok supermasivne predstavljaju čudovišta s masama više milijuna ili čak milijardi veličina Sunca i nalaze se u središtima galaksija.

Znanstvenici dugo vremena vjeruju da postoje i one crne rupe koje su po veličini negdje između, a sada vjeruju da su otkrili jednu takvu.

U novoj studiji za koju su koristili podatke Hubble i Gaia teleskopa prikupljanih 12 godina, tim astronoma ESA Hubble je ispitao zvjezdani klaster pod nazivom Messier 4 koji se nalazi oko 6000 svjetlosnih godina od Zemlje, što ga čini nama najbližim klasterom.

Znanstvenici u studiji tvrde da su pronašli dosad najbolji dokaz postojanja misterioznih crnih rupa koje nedostaju.

Ustanovili su da se zvijezde u klasteru roje oko velike mase u središtu, a promatranjem njihovog kretanja tijekom dugog vremenskog razdoblja, došli su u priliku izračunati masu tog središnjeg objekta. Ustanovili su da mu masa iznosi oko 800 masa Sunca, što ga čini crnom rupom srednje veličine kakvu su dugo tražili.

Dakako, bez direktnog opažanja znanstvenici ne mogu dokazati da se doista radi o crnoj rupi, no zasad ne postoji bolje tumačenje od toga da se radi upravo o njoj.

Studiju objavljenu u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society možete pronaći na ovoj poveznici.