Otkrivena crna rupa najbliža Zemlji

• Objavljeno u Znanost
image

Znanstvenici Harvard-Smithsonian Centra za astrofiziku i njihovi kolege iz Max Planck instituta otkrili su crnu rupu mase veće od našeg Sunca za otprilike 10 puta, koja predstavlja nama dosad najbližu. Novootkriveni objekt s oznakom Gaia BH1 nalazi se "samo" 1560 svjetlosnih godina od Zemlje, a donosi još jednu zanimljivost, jer je u njegovoj blizini zvijezda koja je od nje udaljena otprilike isto kao Zemlja od našeg Sunca.

Astronomi vjeruju da se u našoj galaksiji nalazi oko 100 milijuna crnih rupa koje su između 5 i 100 puta veće od Sunca. Zbog takve male veličine teško su uočljive teleskopima, a više uspjeha u detektiranju od nedavno imaju detektori gravitacijskih valova.

Pored toga sve crne rupe ne "proždiru" materijal s obližnjih zvijezda, što bi im stvorilo takozvani akrecijski disk i astronomima olakšalo detekciju, a takva je i ova.

Istraživači su za detekciju upotrijebili jednu alternativnu tehniku ​​u novoj studiji. Proučili su podatke koje je prikupila svemirska letjelica Gaia Europske svemirske agencije, koja precizno mapira položaje, brzine i putanje oko 2 milijarde zvijezda Mliječnog puta.

Jedna od tih zvijezda prati objekt Gaia BH1. Njezino kretanje pokazuje sitne nepravilnosti, što je pokazatelj da ga nešto masivno i nevidljivo vuče gravitacijski.

Mjerenja sugeriraju da bi crna rupa mogla biti taj pokretač, ali znanstvenicima je bilo potrebno više podataka da bi bili sigurni. Stoga su proučavali zvijezdu s nizom zemaljskih instrumenata, uključujući teleskope Gemini North i Keck 1 na Havajima te teleskope Magellan Clay i MPG/ESO u Čileu.

Ova naknadna opažanja, u kombinaciji s Gaia podacima, omogućila su timu da detaljno izmjeri sustav. Utvrdili su da nevidljivi objekt sadrži masu 10 sunaca i kruži oko središta mase sustava otprilike jednom svakih 186 zemaljskih dana. Time su bili sigurni da to mora biti crna rupa.