Odisej završio svoju kratku Odiseju na Mjesecu

• Objavljeno u Znanost
image

Danas ujutro je završila Nova-C IM-1 misija Intuitive Machinesa na Mjesecu, nakon ljudske greške koja je prouzročila kvar vitalnog navigacijskog sustava, zbog čega je za slijetanje korišten NASA-in eksperimentalni navigacijski sustav koje je ugrađen u softver landera dok se letjelica približavala Mjesecu.

Originalni navigacijski sustav za slijetanje landera oslanjao se na lasere za procjenu brzine, smjera i položaja. Nažalost, ti su laseri predstavljali opasnost za oči tehničara prije lansiranja, pa se sustav nije mogao programirati da se automatski aktivira.

Kada je greška uočena bilo je kasno pa je letjelica nekako uspjela sletjeti uz pomoć NASA-inog sustava koji nije bio predviđen za to, ali je jedna od njezinih nogu zahvatila kamen, što je rezultiralo prevrtanjem na bok.

Inženjeri Inutitive Machinesa su slijetanje proglasili uspješnim prije nego što su otkrili što se dogodilo, a požurio je i američki predsjednik koji je objavio izjavu u kojoj je čestitao Amerikancima povratak na Mjesec.

Stoga sada više nitko ne smije reći da je misija bila neuspješna, iako je doduše bila uspješnija od Astroboticove misije koja nije ni uspjela doći do Mjeseca.

NASA-in Lunar Reconnaissance Orbiter Camera tim je ugledao Odiseja na površini Mjeseca i uskladio njegov položaj s 80,13° J i 1,44° E, što je 1,5 km od planiranog mjesta slijetanja u krater Malapert A, a to je najbližeg slijetanje lunarnom južnom polu dosad.

Intuitive Machines je naglasio da njegovi landeri nisu jednokratna istraživačka vozila. Oni su dizajnirani da budu komercijalni 'pogonski konji' za prijevoz tereta za vladine i privatne kupce na Mjesec po mnogo nižim troškovima od NASA-inih letjelica, tako da se gubitak jedne letjelice u jednoj misiji smatra prihvatljivim.

Mogu oni pričati što god žele ali po nama je ovo čisti fail.