Forenzičari stižu u svemir otkrivati zločine

• Objavljeno u Znanost
image

Obzirom na očekivani razvoj svemirskog turizma, pojave hotela u orbiti Zemlje, gradnje velikih orbitalnih baza i baza na Mjesecu, pa sve do pojave rudarskih pogona i tvornica na planetima sunčevog sustava i asteroidima, svemir bi uskoro mogao postati dostupan puno većoj populaciji ljudi nego što je to danas slučaj.

Kako će u svemiru biti sve više ljudi, za očekivati je da bi se mogao pojaviti kriminal pa čak i najteži zločini.

Ekipa forenzičkih znanstvenika uz potporu "Međunarodne udruge analitičara uzoraka krvnih mrlja" IABPA (da, i to postoji), odlučili su razviti granu forenzike koja će se baviti upravo prikupljanjem, analizom i obradom tragova zločina u svemiru te su objavili prvu studiju o tome u časopisu Forensic Science International: Reports.

Studija koju su vodili  britanski znanstvenici Graham Williams, profesor forenzike na Sveučilištu u Hullu i dr. Zack Kowalske, sa Sveučilišta Staffordshire, opisuju kako će izmijenjeno gravitacijsko okruženje svemira utjecati na buduće discipline forenzičke znanosti.

Za potrebe studije, koristili su zrakoplov za parabolične letove koji izaziva kratka razdoblja mikrogravitacije.

Tijekom tih razdoblja mikrogravitacije, nekoliko kapljica krvi je postavljeno na komad papira, a rezultirajuća mrlja je zatim analizirana korištenjem rutinskih protokola kakvi se koriste na Zemlji. Iako koncept zvuči jednostavno, postojao je izazov u stvaranju sigurnog i kontroliranog područja za provođenje eksperimenata u zrakoplovu.

Stoga je eksperimentalno okruženje moralo biti pričvršćeno na kabinu istraživačkog aviona i učiniti stvaranje krvavih mrlja i dokumentacije lako kontroliranim. Eksperimenti su provedeni unutar specijalne komore koja se koristi u istraživanju svemirske medicine za proučavanje kontrole krvarenja.

Za eksperimente je korišten sintetski analog krvi koji je oponašao fizikalna svojstva viskoznosti i površinske napetosti prave krvi. Za početak eksperimenta, "krv" je stavljena u štrcaljku, a nakon što je inducirana mikrogravitacija u slobodnom padu, štrcaljka je ručno pritisnuta da aplicira krv preko 20 cm na list bijelog papira.

Iako ovo nema mnogo sličnosti s pravim kriminalnim scenarijima, forenzičare zanima interakcija između krvi i površine, a papiri umrljani krvlju zatim su fotografirani i analizirani prema uobičajenim postupcima.

Otkrili su da mikrogravitacija doista mijenja ponašanje kapi krvi i mrlja koje se stvaraju. Na Zemlji, krv teži padati na parabolični način, a gravitacija je vuče prema dolje dok ne udari u površinu. Ali u ovom slučaju, krv je nastavila putovati ravnom linijom sve dok nije udarila na površinu.

Istraživači su zadovoljni ovom studijom jer su naučili važne stvari koje će jednog dana biti od koristi takozvanim astroforenzičarima, ali kažu da će proširivanje istraživanja u ovoj novoj forenzičkoj disciplini, zahtijevati veća mikrogravitacijska okruženja. Navode kako bi bili jako sretni kada bi jednog dana mogli upravljati prvim izvanzemaljskim forenzičkim znanstvenim laboratorijem.

Mi bismo ipak voljeli da CSI nikada ne stigne u svemir, no poznajući prirodu ljudi, vjerojatno je pitanje dana kada će se u svemiru pojaviti prvi najteži zločini.