Voda Rosettinog kometa drugačija od zemaljske

• Objavljeno u Svemir
image

Rezultati Rosettinih mjerenja omjera deuterija i vodika (D/H) izmjerena u vodenim isparavanjima kometa 67P/Churyumov–Gerasimenko, pomalo su iznenadila znanstvenike, jer je instrument ROSINA (Rosetta Orbiter Spectrometer for Ion and Neutral Analysis), ukazao na udio 5,3 x 10–4, koji je tri puta veći nego u oceanima na Zemlji gdje iznosi 1,56 ×10–4.

Deuterij je izotop vodika s dodatnim neutronom. Omjer deuterija i vodika u vodi je ključni dijagnostički alat pomoću kojeg se određuje od kuda potiče neki objekt u Sunčevom sustavu i s kojim udjelom su asteroidi i/ili kometi pomogli u nastanku oceana na Zemlji.

Podrijetlo vode na našem planetu je još uvijek misterij, jer je prema vodećoj teoriji o formiranju Zemlje, ona bila tako vruća prije 4,6 milijardi godina, da bi svaka voda na njoj isparila. Obzirom da je danas površina Zemlje s dvije trećine prekrivena vodom, postavlja se pitanje odakle je stigla, a teorija ukazuje da je ona rezultat mnogih kolizija Zemlje s asteroidimna i kometima tijekom procesa hlađenja, pa znanstvenici nastoje ustanoviti i koliko su koji objekti doprinijeli oceanima.

"Ovo iznenađujuće otkriće može indicirati na drugo podrijetlo kometa iz Jupiterove obitelji, možda stoga što su se formirali na znatno većim udaljenostima u Sunčevom sustavu nego što smo prije mislili", izjavila je Kathrin Altwegg, voditeljica ROSINA istraživanja. "Naša otkrića također odbacuju ideju da kometi iz Jupiterove obitelji sadržavaju vodu nalik na zemaljsku, te podržavaju teoriju da bi za nastanak vode više mogli biti odgovorni asteroidi".

Izvore: ESA