Zbog čega treba isključiti mobitel u zrakoplovu
- Objavljeno u POP TECH
Kao što znate svi elektronički uređaji se moraju isključiti za vrijeme slijetanja i uzlijetanja zrakoplova, no mnogi putnici jednostavno ignoriraju upute, što je prikazano u nedavnom američkom istraživanju u kojem se navodi da trećina putnika ne gasi svoje uređaje. Američka Federal Administration Authority (FAA) agencija je dala odgovor na rastući skepticizam javnosti osnivajući tijela koja će rješavati taj problem.
Funkcija mobitela "in plane" (u zrakoplovu) je dostupna u većini mobitela, tableta i e-readera. Zašto onda tražimo od putnika da potpuno isključe sve elektroničke uređaje ako recimo osoblje zrakoplova može koristiti tablete s kartama ruta?
2001. godine NASA je objavila izvještaj o utjecaju prijenosnih elektroničkih uređaja na stvaranje anomalija u zrakoplovima. U izvještaju se zaključuje da "podaci jasno pokazuju da su neki događaji direktno utjecali na sustav u zrakoplovu te da su se događali tijekom kritičnih perioda leta posebno tijekom slijetanja i uzlijetanja".
2003. godine otkriveno je da je pilot čartera nazvao kući tijekom leta i nije prekinuo vezu. Zrakoplov se srušio na Christchurch aerodromu kada je zrakoplovu ponestalo piste. Osam ljudi je poginulo, među njima i pilot. Istraga je pokazala da je pilotov mobitel možda poremetio navigacijski sustav u zrakoplovu.
Istrage su pokazale da su se tijekom posljednjih sedam godina 75 puta dogodila ometanja za koje piloti i inženjeri misle da su povezana s mobitelima i elektronskim uređajima. Čak i s opcijom "u zrakoplovu", pametni telefon emitira elektromagnetska zračenja kao i uređaji koji se ne mogu spojiti na mreže, npr. MP3 playeri.
Nove generacije zrakoplova su robusnije i imaju bolju zaštitu od elektromagnetskih ometanja koja utječu na strujni krug zbog elektromagnetske indukcije ili zračenja iz vanjskog izvora, no koliko putnika zna koliko je star zrakoplov kojim putuju?
Ti sustavi su testirani i verificirani prema modelu zrakoplova i ukupnom sistemu, no postoje i izvještaji o elektromagnetskom ometanju posebno na Wi-Fi sustavima koji su pokazali ometanje u sustavima zrakoplova.
Trebalo bi istaknuti da ne postoje međunarodna pravila o tome kada točno bi putnici trebali isključiti svoje uređaje. Većina američkih aviokompanija dopušta njihovu upotrebu na visini većoj od 3 km.
Posljednjih godina dopuštena je veća uporaba elektronskih uređaja za vrijeme leta, a diskusije o ovoj temi još uvijek traju. Hoće li vaš mobitel srušiti zrakoplov jer ste poslali poruku vašoj boljoj polovici? Vjerojatno neće, ali mogli biste prouzrokovati ometanje pilota i posade zrakoplova ako se to dogodi u pogrešno vrijeme (na primjer za vrijeme kritičnih faza kao što su uzlijetanje i slijetanje), a onda biste mogli imati utjecaj na sigurnost. Je li to vrijedno rizika?
Izvor: Znano.st