Nove tehnologije u studijskim programima
- Objavljeno u Hrvatska
U našem tradicionalnom posebnom prilogu VIDI.edu istražili smo na koji način IT fakulteti i učilišta u Hrvatskoj prilagođavaju svoje kolegije i studijske programe uslijed rapidnog razvoja novih tehnologija i pojave fenomena poput generativnog AI-ja i strojnog učenja, ali i ostalih smjerova koji se brzo razvijaju unutar STEM obrazovanja.
AI i znanost o podacima najsnažnije utječu na kurikulume
Dok je za opću javnost pojava generativnih AI modela bio šok koji je izazvao strah za radna mjesta, takve nove tehnologije nisu novitet za fakultete i visoka tech učilišta. U našem tradicionalnom posebnom prilogu, koji broji već 14 godina, istražili smo koje nove tehnologije uklapaju u svoje studijske programe te kolegije i kako.
U tradicionalnom posebnom prilogu posvećenom najboljim tehnološkim fakultetima i učilištima, koji ima tradiciju dugu 14 godina i izgrađene odnose s akademskom zajednicom, studentima i vodećim tehnološkim tvrtkama, istražili smo koje tehnologije i na koji način tech učilišta i fakulteti uklapaju u svoje studijske programe i kolegije. U svijetu u kojemu je moguće na petoj godini učiti o tehnologiji koja pri upisu fakulteta nije niti postojala, zanimalo nas je koje to ključne nove tehnologije ili pristup studiranju imaju pojedine STEM obrazovne institucije koje ih izdižu iznad konkurencije. Budućim studentima će te informacije pomoći u odabiru studija koji ima najbolje šanse pripremiti ih za dinamičnu karijeru u STEM područjima u kojima se tehnologije stubokom mijenjaju ili nastaju nove nevjerojatnom brzinom.
Trendovi promjena u edukaciji
Osim što na fakultetima i učilištima studenti uče kako stvarati tehnologiju budućnosti, neminovno je da će AI modeli i druge nove tehnologije mijenjati i sam sustav obrazovanja i učenja. Neki od nadolazećih trendova u STEM obrazovanju uključuje personalizirani sustav učenja. Ova ideja oslanja se na AI koji bi trebao na temelju načina razmišljanja, podrijetla i brzine shvaćanja te interesa prilagoditi lekcije studentima. Prema inputima koje dobije od studenata AI bi mogao predložiti obrasce predavanja nastavnicima, a studentima načiniti prilagođene materijale. Ed-tech platforme još nisu došle do ove faze, a i trenutačna generativna AI rješenja, koliko god da su impresivna, ne mogu ponuditi takve personalizacije kroz svoje algoritme strojnog učenja.
Ono što bi prije toga mogla postati stvarnost su automatizacije zadataka za nastavnike. Softverska ili AI rješenja mogla bi profesorima pomoći u administrativnim ponavljajućim zadacima i oko pripreme nastavnih materijala, kako bi se oni mogli u potpunosti fokusirati na same nastavne aktivnosti.
Tehnologija je već djelomično promijenila paradigmu predavanja, pa umjesto stajanja pred pločom postoji već odmak u vidu e-učenja, koncepta obrnute učionice i aktivnog učenja. Video predavanja, uvijek dostupni webinari i prilagođeni digitalni udžbenici također su nešto što može poboljšati nastavni proces.
Chatboti koji su se raširili kroz sve uslužne djelatnosti kroz proces digitalne transformacije, mogli bi biti pomoćnici i na fakultetskim kolegijima. Očita prednost im je konstantna dostupnost, a trebalo bi vidjeti kako da osim pružanja osnovnih servisnih informacija postanu pametniji i pomognu studentima i u shvaćanju kompleksnijih principa gradiva.
Kao potencijalni trendovi iz godine u godinu se javlja implementacija VR i AR tehnologija, no to se još ne ostvaruje na široj razini. S druge strane, 3D printeri već su više od desetljeća široko rasprostranjeni u inženjerskim smjerovima jer pružaju nevjerojatnu pomoć u idejnim rješenjima i konceptima, a i njihova cijena nije visoka ako govorimo o low-end modelima.
Robotika i automatizacija su područja koja se aktivno proučavaju na hrvatskim fakultetima i može se očekivati još više nastavnih programa vezanih uz ovo rapidno razvijajuće područje. Konačno, umjetna inteligencija i strojno učenje dva su povezana pojma koja dižu veliku prašinu u javnosti. Godinama se s tim tehnologijama radi i u hrvatskim IT tvrtkama, a fakulteti i učilišta također uključuju tehnologije u pozadini tih pojmova u svoje kolegije. Na nedavno održanom sajmu poslova FER Job Fair o ovoj smo temi anketirali desetke studenata koji su svjesni nadolazećih AI rješenja, ali istovremeno ne vide još veliki učinak na samom školovanju.
Pogledajte što su nam na Job Fairu studenti rekli o utjecaju AI-ja i njegovu poučavanju na hrvatskim IT studijima:
O utjecaju AI-ja i najboljim IT studijima - Pogledajte što studenti misle! - YouTube
U nastavku saznajte što o dodavanju novih tehnologija u svoje studijske programe kažu i sami fakulteti.
FER
Čvrsti temelji i inženjerski način razmišljanja na početku studija se nadograđuje specifičnim znanjima kroz studij.
Kako je studente nemoguće naučiti tehnologijama koje još ne postoje, na FER-u se postavlja temelj kroz koncepte, analitičko rješavanje problema i inženjerski način razmišljanja. Kroz izborne predmete kasnije se studenti usmjeravaju ka specifičnim znanjima.
Fakultet elektrotehnike i računarstva u svoje studije uključuje nove tehnologije, što je posebno vidljivo na višim godinama studija. Budući da se znanstvena područja kojima se FER bavi mijenjaju izrazito brzo, kroz pet godina preddiplomskog i diplomskog studija nerijetko se dogodi da studenti kreću raditi s tehnologijama koje nisu postojale na početku studiranja. Stoga nije održiv pristup usredotočenosti na trenutačno najnovije tehnologije.
Kako specifično gradivo ne bi postalo zastarjelo, znanje se na početku studija gradi na drugim temeljima: konceptima, analitičkom pristupu rješavanja problema i inženjerskom načinu razmišljanja. Na diplomskom studiju, kada su studenti već dobili izvrsne osnove, izbornim predmetima usmjeravaju se ka specifičnima znanjima koja obuhvaćaju nove i atraktivne tehnologije. Također, na studiju se nude i vještine, izborni predmeti manjeg opterećenja koji su često ostvareni u suradnji s tvrtkama, na kojima studenti imaju priliku steći dodatna praktična znanja o novim tehnologijama.
Nove se tehnologije koriste i u nastavnom procesu, pa se dio nastavnika odmiče od klasičnih predavanja i okreće e-učenju, konceptima „obrnute učionice“ i aktivnog učenja.
Novi kolegiji i studiji
Na FER-u svi studijski programi omogućuju mogućnost upisa obveznih ili izbornih kolegija koji se bave AI-em, strojnim učenjem ili podatkovnom znanošću. Profil Računarska znanost dugi niz godina sadrži više predmeta ove tematike. Dodatno, cijeli jedan profil diplomskog studija računarstva, Znanost o podacima, uveden u najnovijem studijskom programu FER-a, posvećen je ovim temama. Od sljedeće godine FER i Filozofski fakultet započinju sa združenim interdisciplinarnim diplomskim studijem Primijenjena kognitivna znanost, zasigurno jednom od znanosti budućnosti.
Povezanost s industrijom
Jedna od jačih strana FER-a je priprema studenata za rad u realnom sektoru, a to se postiže izgradnjom odličnih inženjerskih osnova, pri čemu nije problem nadograditi bilo koju novu tehnologiju koja je tek u razvoju. Velik je naglasak stavljen na različite vrste projektnog rada, uključujući i onaj u međunarodno raspodijeljenom okruženju. Na taj način studenti mogu osjetiti radno okruženje u praksi, dok su istovremeno u „sigurnom“ okruženju.
Drugi način povezivanja s industrijom je forma ljetnih praksi i na tom polju Fakultet surađuje s mnogim tvrtkama. Studenti kroz ove prakse ulaze u timove tvrtki na nekoliko tjedana i potpuno su uronjeni u iskustvo radne okoline. FER isto tako organizira tjedna gostujuća predavanja znanstvenika iz drugih istraživačkih ustanova ili stručnjaka iz realnog sektora koji predstavljaju razvoj novih tehnologija, pa se kroz neformalno učenje doprinosi ukupnom znanju studenata.
Spremni za izazove budućnosti
Studenti se pripremaju za izazove konstantnog i ubrzanog razvoja tehnologije kroz kombinaciju dobrih temelja i aktualne nadogradnje znanja. U svojim završnim i diplomskim radovima studenti se često konkretno upoznaju s najnovijim tehnologijama i na taj način stječu važna iskustva za budući rad. Dio studenata završnih godina također se uključuje i u znanstveni rad djelatnika na našem Fakultetu koji obiluje istraživačkim projektima, a poneki nastavljaju svoj razvoj kroz poslijediplomske studije i rad na Fakultetu.
RIT Croatia
Zanimanja budućnosti su u fokusu američkih studija.
Na izazove novih tehnologija i promjena u IT-u odgovaraju prijediplomski studiji Informacijske tehnologije i Dizajn novih medija te Master of Science studij Information Technology and Analytics. Uz relevantna znanja studenti na RIT Croatia dobivaju američku i hrvatsku diplomu.
Kao jedan od globalnih kampusa američkog sveučilišta, RIT Croatia kroz studije u Zagrebu i Dubrovniku omogućuje studentima priliku za stjecanje dviju diploma istovremeno – američke i hrvatske. RIT Croatia je najstarija privatna visokoobrazovna institucija u Hrvatskoj i studente priprema za globalno tržište rada od 1997. godine.
RIT sveučilište ima jaku reputaciju u globalnoj STEM zajednici
Budući da se radi o američkom modelu obrazovanja, studentima je omogućen drugačiji oblik učenja s jakim fokusom na praktično iskustvo. Svi studijski programi usmjereni su na interaktivnu nastavu, kritičko i analitičko promišljanje te primjenu teorijskog znanja u praksi. Upravo zato, RIT je kroz godine stekao zavidnu reputaciju u globalnoj STEM zajednici.
„RIT je jako dobro poznat u međunarodnoj STEM zajednici; između ostalog riječ je o trećem sveučilištu po broju diplomanata prijediplomskih studija u STEM području među svim privatnim sveučilištima u SAD-u. RIT je desetljećima pionir u tehnološkom obrazovanju jer se računarstvo podučava od ranih 1970-ih, a pokrenuo je i prvi nacionalno (SAD) priznati studij u IT području”, objasnio je dr. sc. Alan Mutka, predavač i voditelj studija Informacijske tehnologije.
Iskustveno učenje kroz suradnju s realnim sektorom
Integralni dio studiranja na RIT Croatia je rad na projektima i suradnja s industrijom, pri čemu se najvažniji oblik iskustvenog učenja provodi kroz stručne prakse u području studija. Studenti mogu birati između lokalnih ili međunarodnih tvrtki, a sveučilište njeguje partnerske odnose s više od 400 institucija koje svake godine otvaraju vrata studentima te im pomažu u izgradnji karijere u željenom području. Ovi programi za cilj imaju stvaranje diplomanata koji su već u vrijeme studija konkurentni na tržištu rada.
Američki studiji usmjereni na karijere budućnosti
Kako bi se osigurala pripremljenost za tržište rada, potrebno je kontinuirano unapređenje studija u skladu s aktualnim razvojem društva koje je trenutačno ovisno o tehnologiji. RIT Croatia studentima pruža obrazovanje koje osigurava karijeru u brzorastućim industrijama kroz prijediplomske studije Informacijske tehnologije i Dizajn novih medija te RIT-ov Master of Science studij Information Technology and Analytics.
„Uvođenje studija koji pripremaju studente za karijere na međunarodnom tržištu proizlazi iz našeg strateškog plana. Primjerice, Dizajn novih medija je američki multidisciplinarni studij koji studente priprema za poslove budućnosti u industriji digitalnih medija. Studij kombinira ključna znanja i vještine iz područja dizajna, komunikacija, tehnologije, računalstva i umjetnosti. U suštini, naši studenti znat će kako oblikovati i dizajnirati informacije i sadržaj koje na digitalnim medijima konzumiraju milijuni ljudi na dnevnoj bazi”, objasnio je izv. prof. dr. sc. Ante Poljičak, predavač i voditelj studija Dizajn novih medija.
Praktično usavršavanje te stalni doticaj s industrijom ključni su za karijerni napredak upravo u područjima tehnologija. Na studiju Informacijske tehnologije, studenti četvrte godine svoj završni rad razvijaju kroz suradnju s kompanijama radeći na stvarnim poslovnim slučajevima. Tako je ove godine jedna od tema bila Blockchain i NFT. Praktično susretanje s aktualnim temama za vrijeme studiranja producira stručnjake, a dokaz kvalitete RIT-ovih studenata je 92% diplomanata iz generacije 2022. koji su pronašli zaposlenje i/ili nastavili s obrazovanjem unutar šest mjeseci od diplomiranja. Trenutno, više od 3000 diplomanata RIT Croatia razvija industrije u preko 50 zemalja svijeta.
Gdje sve rade RIT Croatia alumni?
Potražnja za IT stručnjacima i menadžerima u stalnom je porastu, kako u Hrvatskoj tako i u cijelom svijetu, što znači da IT diplomante očekuju odlične poslovne prilike. RIT-ovi diplomanti studija Informacijskih tehnologija rade na pozicijama kao što su Android Developer, Back-end Developer, CTO, Development Team Lead, Front-end Developer, Full Stack Developer, Graphic & Web Designer, iOS Developer, IT Security Specialist, Java Developer, Program Engineer, QA Specialist, System Administrator te Web Content Manager. Primjeri tvrtki u kojima rade uključuju Agency04, Amazon, bazzar.hr, Bellabeat, Cinnamon Agency, Combis, Croz, Decode, Direct Booker, Enum software, Ericsson Nikola Tesla, Huawei Technologies, IBM iX, Infobip, IN2, Microblink KING ICT, NSoft, Oradian, PHOBS, Rimac Technology, SAP, Span, Top Digital Agency, Q agency te Verso Altima group.
FERIT
Robotika i umjetna inteligencija već godinama su dio studija na Fakultetu elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku.
Jedinstveni studij Automobilsko računarstvo i komunikacije te kolegiji poput Osnove analize podataka, Osnove strojnog učenja i Kibernetička sigurnost, dio su kurikuluma koji izdvaja FERIT među STEM fakultetima
Osječki FERIT je vodeća regionalna znanstveno-istraživačka institucija u području elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija. Fakultet na projektima surađuje s tehnološkim tvrtkama, prati i kreira tehnološke trendove te ih uključuje u svoje programe obrazovanja. Profesori s FERIT-a ujedno su i znanstvenici koji provode istraživanja u području najnovijih tehnologija te na taj način najnovije znanstvene spoznaje integriraju u kolegije što studentima omogućuje stjecanje aktualnih tehnoloških znanja.
Jedinstveni studiji i kolegiji
FERIT redovito usklađuje studijske programe s potrebama tržišta rada i pravovremeno odgovara na pojavu novih zanimanja i trendova. Tako se već dulji niz godina na sveučilišnom diplomskom studiju Računarstva studentima nude izborni blokovi Robotika i umjetna inteligencija te Informacijske i podatkovne znanosti koje pokrivaju tehnologije poput data science, AI i machine learning.
Osim toga, na prijediplomskim studijima uvedeni su komplementarni kolegiji kao što su Osnove analize podataka, Osnove strojnog učenja i Kibernetička sigurnost.
Posebnost FERIT-a je sveučilišni diplomski studij Automobilsko računarstvo i komunikacije koji već pet godina odgovara na potrebe autoindustrije za inženjerima sa specifičnim stručnim kompetencijama te je jedini takav studij u Hrvatskoj.
Suradnja s gospodarstvom
Razvoj tehnologije i kretanja u realnom sektoru prate se kroz suradnju s gospodarstvom i to je jedan od bitnijih segmenata u razvoju FERIT-a. Kako bi se studentima približio razvoj novih tehnologija iz realnog sektora, redovito se organiziraju gostujuća predavanja u okviru kolegija. Kroz njih stručnjaci iz gospodarstva prezentiraju primjenu novih tehnologija. U nastavni proces se uključuju stručnjaci iz tvrtki kao vanjski suradnici i sumentori u izradi završnih i diplomskih radova.
Budući da se redovito prate najnoviji trendovi, studijski programi omogućuju stjecanje kompetencija potrebnih na tržištu. Također, stručna je praksa obvezna na studijskim programima te se na taj način studenti izravno u tvrtkama pripremaju za tržište rada.
Bogat Alumni klub
Komunikacija s alumnijima FERIT-a je zaista odlična i fakultet ima zaista odlične povratne informacije od studenata. Predstavnik alumnija, uz članove iz gospodarstva, također je uključen i u Povjerenstvo za unaprjeđenje i osiguranje kvalitete visokog obrazovanja na FERIT-u što omogućuje još bolju komunikaciju s alumnijima kao i povratne informacije o kvaliteti naših studijskih programa.