CIDEO: Panel rasprava o odgovornom i sigurnom igranju
- Objavljeno u Hrvatska
A1 Hrvatska je u suradnji s poznatim gamerima i stručnjacima za gaming održala panel raspravu o odgovornom gejmanju na kojoj su sudjelovali Tomislav Ramljak, ravnatelj Centra za nestalu i zlostavljanu djecu, Aleksandar Gavrilović, tajnik Klastera hrvatskih proizvođača računalnih igara i direktor gejming studija Gamechuck te gejmer PvtMole, kuhar i član žirija MasterChefa Melkior Bašić i pjevačica Zsa Zsa, koji oboje u privatnim životima gejmaju i poznaju gejmersku scenu.
„Gejmanje ima puno pozitivnih strana, ali nikako ne može biti rješenje za bijeg od stvarnog života i problema. I zato je važno što više pričati o gejmingu, aktivnosti koja nam sve više ispunjava slobodno vrijeme, pogotovo u zadnje dvije pandemijske godine“, objasnio je Ramljak te istaknuo da se u komunikaciji unutar samih igara, kao i na forumima i društvenim mrežama, kriju opasnosti poput neprimjerenog sadržaja, online zlostavljanja ili krađe osobnih podataka.
Gavrilović tvrdi da je odgovornost i na proizvođačima igara. „Etički izazovi su sve veći i proizvođači igara ne smiju samo gledati na profit već i dobrobit svojih korisnika, pogotovo kada su u pitanju djeca. Nerijetko se zbog monetizacije psihološkim metodama iskorištava neznanje i naivnost djece, ali i njihovih roditelja kako bi zaradili koji dolar, kunu više“, objasnio je.
Gejmer PvtMole istaknuo je da je govor mržnje nažalost prisutan u gejming svijetu, ali da ono što igrači ne znaju je upravo činjenica da nisu anonimni iza svog govora ili pisanja. „Svakome možeš ući u trag i možeš biti kažnjen. Uvijek i u svakom trenutku osoba mora biti odgovorna za ono što piše ili govori“, rekao je PVT Mole.
„I sama cijeli život vodim borbu s pitanjem koja je to točno granica u gejmanju i kako živjeti i taj život, a pritom ne zapustiti onaj pravi, u kojem vrijeme ide i u kojem imaš obaveze koje ne čekaju da ti prođeš nivo. Mislim da su to muke svakog gejmera, ali nekako s godinama dolazi i ta zrelost i odgovornost prema "vanjskim" zadacima pa moraš, hoćeš ili nećeš, naučiti kako to sve kombinirati. Mislim da je važno pričati bas o tome i našim iskustvima kako bismo sve mlade potencijalno usmjerili da uživaju u gejmingu, ali spoznaju kada treba ugasiti igricu“, istaknula je Zsa Zsa.
„Nakon dugog radnog dana, gejmanje me opušta i tu sam pronašao mir, zabavu, ali i dobre prijatelje. Naravno, kao i u hrani, u životu je zdravo sve što je u granicama normale i zato treba pronaći neki balans. Volim odigrati League of Legends, ali moram reći i da ja ponekad naletim na negativne komentare i uvrede koje pokušavam ignorirati. Protiv toga se treba boriti i glasno i jasno reći – ne, pogotovo zbog naših najmlađih“, rekao je Bašić.
Čitavu panel raspravu možete pogledati u ovom videu.
Na kraju ove zanimljive rasprave mogli smo primijetiti koji su današnji izazovi u online svijetu gaminga i na koji se način svi trebamo boriti protiv govora mržnje i predatora koji gaming koriste za uspostavljanje kontakata s djecom. Zaključak je da roditelji trebaju kontrolirati s kime se igraju njihova djeca online, s kime komuniciraju i nikako ne ostavljati klince same u tom svijetu.
A svi mi ostali koji se nađemo pod udarom govora mržnje i sličnih negativnih pojava ne bismo trebali ignorirati prijetnje već ih prijavljivati, jer je to najbolji način da se "online negativcima" oduzme moć da čine što god im padne na pamet.