Koliko se i gdje u Hrvatskoj koristi AI u poslovanju
- Objavljeno u Business 3.0
The Boston Consulting Group objavio je studiju pod nazivom “Duh u stroju: Umjetna inteligencija u tvornici budućnosti”, napisane na temelju ankete provedene među oko 1100 direktora proizvodnje i razvoja tehnologije u cijelom svijetu. Tema ankete bilo je njihovo dosadašnje korištenje umjetne inteligencije i spremnost da u nju ulažu.
Gotovo 90 posto direktora kaže kako u svoje proizvodne procese tijekom sljedeće tri godine planiraju uključiti umjetnu inteligenciju, no tek ih je 28 posto do sada postavilo jasne strategije primjene umjetne inteligencije u proizvodnji. Oko sedamdeset posto direktora priznaje kako ne znaju dovoljno o umjetnoj inteligenciji
Studija pokazuje kako kompanije koje koriste umjetnu inteligenciju koriste i agilnije radne metode, ranije testiraju prototipe i brže prilagođuju proizvodne procese. Udjel pionira najviši je u Sjedinjenim državama s 25 posto, Kina slijedi s 23, a na trećem je mjestu Indija s 19 posto pionira primjene umjetne inteligencije.
Rang lista zemalja vodećih u primjeni umjetne inteligencije
Rang | Zemlja | Udjel pionira u primjeni umjetne inteligencije (%) |
1 | SAD | 25 |
2 | Kina | 23 |
3 | Indija | 19 |
4 | Kanada | 17 |
5 | Poljska | 16 |
6 | Njemačka | 15 |
7 | Meksiko | 14 |
8 | Ujedinjeno Kraljevstvo | 13 |
9 | Austrija | 12 |
10 | Japan | 11 |
11 | Francuska | 10 |
12 | Singapur | 10 |
“Dok se većina njemačkih direktora još bori s osnovnim pitanjem kako i gdje primijeniti umjetnu inteligenciju, kompanije u Kini i Indiji već optimiziraju svoje pametne tvornice”, primjećuje autor studije Daniel Küpper, partner u BCG-u i globalni voditelj BCG-ova Inovativnog centra za operacije, te dodaje: “Igrači s tržišta u razvoju pokazuju više hrabrosti u primjeni umjetne inteligencije i pronalaze nove prilike za primjenu novih tehnologija i njihovo unaprjeđivanje na dnevnoj bazi”.
Gotovo 70 posto direktora koji su sudjelovali u anketi priznaje kako u njihovim kompanijama nedostaju vještine potrebne za ubrzanje uvođenja novih tehnologija, posebno upravljanja podacima i analitike programiranja. “Kompanije više ne mogu napredovati isključivo na svojim inženjerskim znanjima. Zaposlenici moraju naučiti kako koristiti prednosti umjetne inteligencije”, kaže Küpper i dodaje: “Prilika za razvoj kompanija leži u obučavanju zaposlenika i privlačenju stručnjaka za umjetnu inteligenciju, primjerice u polju tzv. Deep Learninga”. I jedno i drugo potrebno je za uspješnu integraciju umjetne inteligencije u svaku kompaniju: stručnjaci za umjetnu inteligenciju i iskusni zaposlenici koji mogu prepoznati područja za njezinu primjenu.
U Hrvatskoj vode bankarstvo i telekomi
„Umjetna inteligencija integralan je dio digitalizacije poslovanja i ulaska u eru industrije 4.0. Što prije hrvatske kompanije počnu razvijati vlastite strategije uvođenja umjetne inteligencije u poslovanje i nužne prilagodbe poslovnih modela , to manji će za njih biti šokovi, koji se mogu dogoditi u situaciji brzog prelaska na nove tehnologije.
Dok su u Hrvatskoj s korištenjem umjetne inteligencije prve korake napravile uslužne industrije, konkretno telekomunikacijski sektor i bankarstvo, proizvodni sektor trebao bi ubrzo početi hvatati korak, kako bi spriječili zaostajanje za pionirima primjene umjetne inteligencije“, govori o situaciji u Hrvatskoj Tomislav Čorak, principal The Boston Consulting Group u Hrvatskoj i ekspert za energetiku, nove tehnologije, medije i telekomunikacije i operacije.