RNK prvi puta oporavljen iz izumrle vrste

• Objavljeno u Znanost
image

Tasmanijski tigar ili tilacin je izumrla životinja koja je živjela izolirana na australskom otoku Tasmaniji, gdje su ga europski kolonizatori držali štetočinom na poljoprivrednim zemljištima i ubijali. Nakon dužeg vremena provođenja takve prakse, znanost je shvatila da se nalazi na pragu izumiranja no bilo je kasno pa je posljednji poznati živi primjerak uginuo u zatočeništvu 1936. godine, a od tada više nije viđen niti jedan.

Genetička tvrtka Colossal Biosciences objavila je svoju namjeru da oživi tasmanijskog tigra tehnikama genetskog inženjeringa, pa su u tu svrhu znanstvenici uspjeli gotovo u potpunosti rekonstruirati njegov genom. No taj DNK "nacrt" je zapravo samo jedan dio biološke slagalice, jer znanstvenici također trebaju njegov RNK nacrt, koji detaljno opisuje kako se geni izražavaju i reguliraju u različitim tkivima tijela.

Sada su znanstvenici na sveučilištu Stockholm University u Švedskoj poduzeli prvi korak prema tom cilju, izdvajanjem RNK iz uzorka tasmanijskog tigra koji se čuvao u muzejskoj zbirci 130 godina. Ovo je veliko postignuće koje nije postignuto po prvi put samo za tu životinju, već za bilo koju izumrlu vrstu, jer je RNK sklona vrlo brzoj razgradnji izvan žive stanice.

U novoj studiji znanstvenici su razvili novu metodu za izdvajanje drevne RNK prilagodbom tehnika koje se obično koriste na novijim uzorcima. Pritom su uspjeli izdvojiti i pročistiti stotine milijuna fragmenata RNK iz kože i mišićnog tkiva tasmanijskog tigra. Nakon uračunavanja duplikata i neupotrebljivo kratkih sekvenci, završili su s 1,5 milijuna mišićnih RNK sekvenci i 2,8 milijuna kožnih.

Analiza je povezala sekvence mišićne RNK s 236 gena, uključujući one koji proizvode proteine ​​poput aktina i titina, koji su odgovorni za istezanje i kontrakciju. Uzorci kože odgovarali su 270 gena, kao što je onaj koji proizvodi keratin, protein koji tvori čvrstu prevlaku kože, kose i noktiju. Intrigantno, tim je čak uspio identificirati nekoliko fragmenata RNK molekula za koje se činilo da potječu od virusa koji su živjeli u ili na tasmanijskom tigru.

Ova studija pomaže izgraditi potpuniju sliku o tasmanijskom tigru i nudi Colossal Biosciencesu veliku pomoć u oživljavanju izumrlih životinja, mada je to još uvijek dosta daleko za postići u praksi.

Istraživanje objavljeno u časopisu Genome Research možete pronaći na ovoj poveznici.