Otkrivena nova klasa enzima za uređivanje gena

• Objavljeno u Znanost
image

Ako pitate genetičare, najveće znanstveno otkriće stoljeća u svijetu je CRISPR metoda za uređivanje (editiranje) gena koja se temelji na bakterijskom obrambenom sustavu i omogućuje znanstvenicima precizne manipulacijeDNK.

Znanstvenici MIT-a sada su otišli za korak dalje, otkrivši novu vrstu enzima pod nazivom OMEGA koji imaju sličnu funkciju i možda obećaju još bolje rezultate u odnosu na CRISPR.

"Željeli smo vidjeti postoje li i drugi prirodni sustavi koji omogućuju promjene sekvenci i postavljanje novih targeta, a koriste tu vrstu mehanizma, kao što to omogućuje CRISPR", navodi Soumya Kannan (naslovna slika), jedna od glavnih autorica nove studije.

Kako se čini, to im je i uspjelo, jer u svojoj studiji opisuju novu klasu enzima pod nazivom Obligate Mobile Element Guided Activity (OMEGA).

Tim je prvo privukao IscB proteine, koji su se pojavljivali u enzimima za rezanje DNK, ali nije bilo poznato da su uključeni u CRISPR ili povezani s RNK. Pomnijim ispitivanjem, istraživači su u blizini pronašli RNK-e koje su vodile IscB proteine ​​da odrežu DNK na određenim mjestima. Tim ih je nazvao „ΩRNA“ (Omega RNK).

Odatle su identificirali dvije druge vrste proteina koji koriste ΩRNA - IsrB i TnpB. Sva tri proteina nalaze se u "skočnim genima" koji se nazivaju transpozoni i koji se mogu kretati u genomu. Kad to učine, stvaraju novu RNK koja enzimima omogućuje rezanje različitih dijelova DNA.

Istraživači su konstruirali OMEGA sustav za rad u ljudskim stanicama, pokazujući da bi ovaj mehanizam mogao biti osnova potpuno novog sustava za uređivanje gena. A budući da je RNK samo oko 30 posto veličine enzima CRISPR, trebao bi se lakše utisnuti u stanice.

Znanstvenici kažu kako se čini da su ti proteini prethodnici nekih CRISPR, poput Cas9 i Cas12. To sugerira da postoje i drugi programirani molekularni sustavi koji čekaju da budu otkriveni.

Čitavu studiju objavljenu u časopisu Science možete pronaći na ovoj poveznici.