Prvi čelik izrađen bez fosilnih goriva isporučen Volvu
- Objavljeno u POP TECH
Švedska tvrtka SSAB proizvela je prvi čelik izrađen u potpunosti bez korištenja fosilnih goriva u proizvodnji i isporučila ga poznatom proizvođaču automobila Volvu.
Ovo je za Švedsku važan iskorak u dekarbonizaciji zemlje, jer će novi modeli Volvo vozila po prvi puta biti izrađeni od čelika za čiju proizvodnju nisu korištena fosilna goriva. Novi čelik koji je proizveden procesom pod nazivom HYBRIT koristiti će se za izradu električnih kamiona.
"Prvi čelik na svijetu bez korištenja fosilnog goriva nije samo iskorak za SSAB, on predstavlja dokaz da je moguće značajno smanjiti globalni ugljični otisak industrije čelika. Nadamo se da će to potaknuti i druge da također ubrzaju zelenu tranziciju ”, kaže Martin Lindqvist, predsjednik i izvršni direktor SSAB-a.
Švedski ministar trgovine i industrije Ibrahim Baylan također smatra da je ovo velika stvar za Švedsku industriju čelika, a posebice ga oduševljava što su tvrtke SSAB, LKAB i Vattenfall koje su razvile HYBRIT surađivale na projektu i u njega uključile znanstvenu zajednicu. "Posao koji su SSAB, LKAB i Vattenfall obavili u okviru HYBRIT-a pokreće razvoj cijele industrije i predstavlja uspješan međunarodni model", kaže ministar Baylan.
SSAB se u procesu izrade čelika pobrinuo da se umjesto proizvodnje korištenjem peći na ugljen i koks koriste vodikovi katalizatori i njegove vlastite elektrolučne peći koje rade na obnovljivu energiju, a i sva željezna ruda koja se koristi u tom procesu dolazi iz rudarskih operacije u kojima se ne koriste fosilna goriva.
SSAB je oprezan s pojmom "zeleni čelik", jer ne postoje službene definicije ili standardi prema kojima bi se mogla dati takva definicija. Umjesto toga kaže da je njegov novi čelik "stvoren bez upotrebe fosilnih goriva ili fosilnih sirovina" i dodaje da se proizvodi bez stvaranja emisija CO2 i korištenjem izvora energije bez fosilnih materijala.
Dobiveni metal je potpuno iste kvalitete kao i obični čelik, ali naravno skuplji. Kakav će to utjecaj imati na cijenu, recimo, Volva? Pa, osnovni model SUV-a Volvo XC90 T5 u SAD-u se prodaje za nešto manje od 50.000 USD, a cijena sirovog materijala fluktuira između 2.200 i 4.125 dolara. To znači da bez obzira koliko će cijena HYBRIT čelika iznositi na tržištu, ona zapravo čini jako malo postotak ukupne cijene vozila pa ne bi trebalo doći do značajnih ili možda bilo kakvih poskupljenja.
Pored toga, ovakva proizvodnja čelika je još uvijek u vrlo ranoj fazi, pa se očekuje da će mu cijene padati daljim razvojem tehnologije i omasovljivanjem takve proizvodnje.
Volvo je svojevremeno izjavio da će mu do 2050. godine čitav biznis postati "klimatski neutralan", a u to će biti uključeni i lanci dobavljača. SSAB koji prodaje čelik za više od 7 milijardi dolara godišnje obavezao se da će novi čelik početi proizvoditi na velikoj skali 2026. godine.
Tradicionalna proizvodnja čelika stvara oko dvije tone CO2 za svaku tonu čelika, što čini između 7 i 8 posto ukupnih emisija ugljika u atmosferu, a to znači da će HYBRIT čelik uvelike doprinijeti smanjenju globalnih emisija ukoliko proces proizvodnje bude široko prihvaćen.
Ovo je još jedna potvrda da se u Švedskoj ne razmišlja samo o korištenju električne energije za izradu električnih vozila, već se vodi puno brige oko toga da svi procesi i materijali koji se koriste budu "zeleni".