Najveći avionski motor na svijetu kreće u testiranje

  • Objavljeno u POP TECH
image

Rolls-Royce je završio izradu prvog demonstratora za svoj masivni UltraFan motor, koji će se naći u avionima koji će letjeti u 2030-im godinama ovog stoljeća.

Putnički zrakoplovi nastavit će sagorijevati ugljikovodična goriva u doglednoj budućnosti jer još ne postoji čista alternativa koja bi vam mogla pružiti barem približni domet i izdržljivost sadašnjih zrakoplova. Iz tog razloga Rolls-Royce nastavlja razvijati svoju novu generaciju UltraFan motora.

Ovaj divovski turboventilator s plavim lopaticama prvi je od onoga što će postati cijela obitelj motora za uskotrupne i širokotrupne zrakoplove. Njegov ventilator promjera 3,56 m gotovo je 5% veći od onog u General Electricu GE9X – trenutno najvećem motoru u klasi putničkih aviona. S malim povećanjem promjera, međutim, dolazi prilično pristojno povećanje zahvaćene površine.

UltraFan koristi Rolls-Royceov novi robotski kontrolirani 3D kompozitni proces proizvodnje, koji je sada sposoban proizvesti složene oblike potrebne za aerodinamiku lopatica ventilatora. Inženjeri su odabrali titan za prednje rubove lopatica, dok je ostalo karbonski kompozit. To ga čini mnogo lakšim od ventilatora od punog titana koji se koriste u Rolls-Royceovim motorima klase Trent. Ovaj lagani ventilator ključni je razlog zašto je Rolls-Royce uspio izraditi ovako velik motor, jer će on u konačnici osloboditi težinu zrakoplova za dodatni teret i putnike.

Dok ventilator ima ogroman promjer, turbine unutar njega su prilično kompaktne, a Rolls-Royceovi inženjeri su se pobrinuli da velika količina zraka ide oko jezgre kompresora i ravno kroz stražnji dio motora, umjesto da se kanalizira kroz jezgru motora za pogon kompresora. Ovo pomaže u smanjenju buke za impresivnih 35% i daje motoru značajno povećanje učinkovitosti potrošnje goriva.

Rolls-Royce kaže da će UltraFan trošiti oko četvrtinu manje goriva od njegovih Trent motora prve generacije, što ga čini jeftinijim za rad, omogućuje dulji dometom i čini ga prihvatljivijim za okoliš. On također učinkovitije hvata emisije NOx plina, smanjujući ih za oko 40% i više-manje u potpunosti eliminirajući emisije čestica. Za početak je dizajniran da radi na 100% održivom zrakoplovnom gorivu, ali Rolls-Royce također razmatra hibridnu elektrifikaciju i izgaranje vodika u težnji prema potpunoj dekarbonizaciji.

Sada kada je prvi tehnološki demonstrator u potpunosti sastavljen, otišao je u potpuno novi pogon tvrtke Testbed 80, vrijedan 108 milijuna USD, "najveći i najpametniji" testni pogon na svijetu, gdje će ga tim početi testirati kako se razvoj nastavlja.

Podijeli