Liberty Lifter će prevoziti 100 tona tereta
- Objavljeno u POP TECH
Boeingova tvrtka Aurora Flight Sciences po narudžbi američke vojne znanstvene organizacije DARPA, već nekoliko godina radi na novom teretnom zrakoplovu Liberty Lifter, koji predstavlja takozvani "ground effect" hidroavion.
Izraz ground effect (učinak tla), odnosi se na pojavu u kojoj se kod zrakoplova pri slijetanju, na maloj visini između krila i tla stvara jastuk stlačenog zraka koji omogućuje letenje uz minimalnu potrošnju energije.
Nekoliko zrakoplovnih tvrtki u svijetu rade na zrakoplovima koji učinak tla koriste za čitav let, što znači da se nikad ne dižu više od nekoliko desetaka centimetara ili manje od tla (vode), čime su bliži plovilima, iako se kreću zrakom.
Zahvaljujući učinku tla, takve letjelice su ekonomične, zahtijevaju manje snage i goriva ta mogu prevoziti više tereta.
Aurorin Liberty Lifter X-Plane je jedna od takvih letjelica koja se razvija u okviru programa DARPA-e koji ima za cilj dizajnirati i izgraditi pristupačni teretni zrakoplov sposoban prevoziti čak 100 tona tereta.
Lejelica se trenutno nalazi u takozvanoj fazi 1B testiranja. ReconCraft, brodogradilište sa sjedištem u Oregonu, član je Aurorinog tima koji će izraditi strukturne ispitne članke u punoj veličini, uključujući dio trupa. Izrada i testiranje struktura smanjuje rizik i osigurava kvalitetu, jer tim radi s novim materijalima i jedinstvenim zahtjevima.
Tim Aurore također je testirao umanjeni model trupa u spremniku za tegljenje na Virginia Techu, koji nudi jedinstvenu mogućnost proučavanja udaranja plovila tijekom slijetanja. Nadolazeća testiranja uključuju senzore za letenje i softver za otkrivanje i predviđanje valova, koji opslužuju napredni kontrolni sustav X-aviona za sigurno letenje u uvjetima visokih valova.
U svojoj posljednjoj iteraciji, Aurorin dizajn za Liberty Lifter promijenio se iz t-tail u pi-tail, koji je strukturalno učinkovitiji kada se smjeste stražnja vrata za teret. Osim toga, plovci su premješteni na vrhove krila, što stvara bolje performanse u učinku tla.
Faza 1B završava preliminarnim pregledom dizajna, okvirno zakazanim za siječanj 2025. Ako program bude napredovao, prvi testni letovi su predviđeni za 2028. godinu.