Napredna znanja i gaming poslovi u Novskoj

  • Objavljeno u Hrvatska

 

image

Hrvatska udruga izrađivača videoigara (HU-IZ-VI) održala je drugi po redu Info Game Job u prostorijama inkubatora PISMO powered by A1 u Novskoj.

Key Boar Studios i Crveni križ (surađivali su na igri Planet dobrih djela), Heresy Design (art i animacije), Replaity (3D print), The Charmed Art (Patricia Krvarić radi fan-art i nije dio Inkubatora), Aniq (s igrom Swing By), Misfit Village (Go Home Annie), Solitude Software (My Mandylion), Cozy Monkey Entertainment (Lithoculture) i tvorci igre Twin Souls predstavili su svoje projekte potencijalnim investitorima, potencijalnim budućim zaposlenicima (učenicima iz lokalnih srednjih škola u Sisku i Novskoj koji su upisali smjer Tehničar za razvoj videoigara) i predstavnicima medija.

Osim štandova na kojima su se predstavile samo neke od ukupno 80 start-up tvrtki koje se nalaze u inkubatoru Pismo, održana su i zanimljiva predavanja vezana uz razvoj igara i animaciju.  Publiku je prije popodnevnih predavanja zagrijavalo i natjecanje u očito dosta zaraznoj igri Swing By koju je razvio studio Aniq koji će uskoro napustiti PISMO nakon pet godina provedenih u inkubatoru.  Nakon našeg kratkog gejmanja, mogli bismo slobodno prognozirati da bi ova igra radi svog jednostavnog i originalnog koncepta, ali i svoje igrivosti, mogla biti hit na mobitelima ili konzolama poput Switcha. Naravno, ako odrade dobro promociju da dođu do svojih potencijalnih korisnika.

Kako bismo saznali jesu li u HU-IZ-VI zadovoljni ovogodišnjim Info Game Jobom, pričali smo s Dominikom Cvetkovskim poznatijim pod gejmerskim nadimkom Cwekii, članom udruge i CEO-om tvrtke Aniq koja će početkom godine napustiti PISMO:

"Nadmašili smo naša očekivanja, ljudi samo dolaze. Također ovim putem pozivamo sve koji se bave gamingom da se uključe u HU-IZ-VI. Imamo jako puno aktivnosti i ako se bavite gamingom, pomoći ćemo vam koliko možemo".

Osvrnuo se i na rad svoje tvrtke: "Ne mogu više baš reći da smo startup - u prvom mjesecu će biti pet godina da smo u inkubatoru i ima nas desetero. Danas ovdje premijerno pokazujemo igru Swing By. To je zabavna i zarazna hyper-casual igra koja nije ni toliko hyper ni toliko casual. Malo smo se poigrali s okvirima tog žanra i probali proširiti tu priču. Igra je izašla na mobitele; za koji dan izlazi na PC, a za koji tjedan će i na Nintendo Switch", rekao je Dominik Cvetkovski, direktor tvrtke Aniq.

Zadovoljan je i organizator Info Game Joba, Domagoj Crnković: "Događajem smo izuzetno zadovoljni. Sam interes publike pokazuju štandovi koji su konstantno puni, pri čemu vidimo da ljudi stvarno žele proći igre koje su developeri izradili. Svi ciljevi ovog događaja su ostvareni jer smo htjeli ostvariti poslovne kontakte između poslodavaca i učenika najprije, ovdje kod nas u Novskoj, koji su dio programa Tehničar za razvoj videoigara".

Učenici lokalne srednje škole u Novskoj su tako opkolili štandove ranije navedenih tvrtki kako bi se okušali u njihovim igrama i saznali više o njihovu poslu. Kad nisu igrali igre, slušali su zanimljiva i, ako žele raditi u gaming industriji, izrazito korisna predavanja. Osim što smo ih i mi poslušali, nakon izlaganja smo i razgovarali s nekima od njih.

Kao iskusni game developer, Ivan Jakubi iz tvrtke Today's Games detaljno je prošao kroz proces razvoja jedne video igre, a to je napravio na primjeru naslova ReSetna koji taj studio trenutno razvija uz pomoć vanjske investicije vrijedne 1,1 milijun eura.

Dobiti detaljan uvid u svaku fazu razvoja igre od samih začetaka do one u kojoj se trenutno nalaze (razvili su tehnički demo koji sad pokazuju izdavačima, ali i nastavljaju raditi na projektu) je važno za svakog člana nekog budućeg game studija, bez obzira radilo se o piscu, artistu ili programeru.

Prema njihovim prognozama, igra će biti spremna za objavu u četvrtom kvartalu 2024. godine, odnosno za otprilike godinu dana. S obzirom da je igra u tehničkom demou koji nam je pokazao vizualno atraktivna i izgleda poprilično napredno, pitali smo ga što ih čeka još, izuzev testiranja.

"Znači sam development. Programiranje ostatka featurea koje želimo ubaciti u igru. To je cijeli heads-up display, odnosno UI, meni, update sistemi, dodatne mogućnosti lika, još AI za neprijatelje…Ima tu još puno posla, ali temelj je baš lijepo postavljen. Sad već imamo sisteme postavljene da možemo sve brže i brže raditi na sljedećim mehanikama i featurima".

Nas su dodatno zanimali ti sistemi pa smo ga pitali kako otprilike izgleda njihov day-to-day razvoj. Odnosno, pitali smo ga čeka li artist pisca da napiše kako neki level ili lik treba izgledati da može početi raditi, a čeka li onda programer artista da završi sa svojim dijelom posla kako bi mogao krenuti programirati.

"Ne nužno. Pisac je prvo stvorio neki kostur priče i što će sve u igri postojati. Nakon toga su artisti krenuli raditi koncepte i oni sami su davali ideje za vizuale za što bi još sve moglo biti u igri. Tako da oni daju vizual i onda od toga pisac nešto napravi ili pisac nešto napiše pa artist napravi. Postoji određeni back-and-forth. Ne postoji neka jasna struktura, nego to varira", objasnio nam je Ivan Jakubi, game producer igre ReSetna.

Jakubi se osvrnuo i na marketing igara u današnje vrijeme te kako zapravo zaraditi na naslovu. Pritom je izjavio kako je uz sve moguće društvene platforme, TikTok daleko najbitniji i najjači alat koji studiji za razvoj igara, odnosno izdavači, imaju za generiranje hajpa oko neke igre.

Nas je u toj priči zanimao njegov uvid u to koliko zapravo igara koje budu u alpha fazi zapravo budu objavljene i kakva je njihova sudbina nakon objave.

"Ono što sam ja inače znao čuti je, to je sad ovako generalno, 90% projekata koji se pokrenu, nikad se ne završe jer to obično bude -'e, jedan frend i ja smo se našli, ajmo krenuti nešto raditi'. Od tih deset posto koji se završe, njih otprilike dvadeset posto zarade, a još manji dio njih su profitabilni. Tako da su brojke dosta ubitačne, ali to je zato što je game development dosta pristupačan i onda velika brojka ljudi može mesovno nešto pokrenuti i na kraju to neslavno završi", ispričao nam je Jakubi, koji je interno sa svojim timom dogovorio cijenu svoje igre na otprilike 25 dolara. No to je, kako kaže sklono promjenama jer će se cijena najvjerojatnije mijenjati nakon dogovora i odluke izdavača. Međutim, Jakubi tvrdi da je to cijena usporediva s igrama tog žanra i sa "sličnim grafikama".

Osim Jakubija, ulovili smo u ovoj ugodnoj gužvici i Igora Puškarića, 3D artista koji se ove godine priključio timu Aniq, a pričao je o svojim iskustvima rada u Blenderu. Jedna od najvažnijih stvari koju je Puškarić htio prenijeti svojim predavanjem jest ideja da se u svom radu morate zabaviti jer će onda i publika rezonirati s time - vidjet će koliko je vama bilo zabavno raditi, pa će i njima biti tako.

Promotorica inkubatora PISMO powered by A1, Ivana Matanović rekla nam je u petak kako su tijekom prethodnih sedam generacija edukacija za Blender i Unity imali jednog predavača za Blender, a drugog za Unity, no da su shvatili da nešto moraju promijeniti pa su odlučili to povezati te uvesti više predavača koji će raditi na obje edukacije. Tim potezom žele ukazati na sinergiju i povezanost dvaju alata u razvoju videoigara, pa smo Ivana upitali kako funkcionira ta sinergija.

"Ja sam tek ove godine došao u Novsku, ali ta sinergija radi jako dobro jer se programiranje i art sve više povezuje i ne može biti odvojeno. Nije tako sterilno, i to je poanta. To je nešto što svejedno prirodno dolazi. Artisti idu prirodno s programerima i ovo je sad prilika da ih kroz edukaciju odmah upućujemo na to, ubrzo sklapaju poznanstva, otvaraju obrte, neki su pronašli dečke, cure, čak. Dakle zbilja jako dobra sinergija".

Kao umjetnika, odlučili smo ga pitati i što misli o alatima za stvaranje "arta" koji su potpomognuti umjetnom inteligencijom, kao i alatima koji statične slike pretvaraju u animacije.

"Ja o tome ne znam ništa. Zanimljivo je tehnološki, sigurno. Ali nije zanimljivo ekonomski. Ona učini dobru sliku, ali se izgubi karakter artista, a on je onaj koji priča priču i želi ostaviti dojam. To će biti puno arta od strane inženjerskih umova koji nemaju mašte. To me malo smeta. I to će se vidjeti na proizvodima, sigurno. Ali svaka čast, tehnološki je super", izjavio je Ivan Puškarić.

Kako bismo zaokružili priču i dobili dublji uvid u rad startupova unutar poduzetničkog inkubatora PISMO powered by A1, razgovarali smo i s promotoricom inkubatora Ivanom Matanović, koja nam je otkrila brojne detalje i zanimljive brojke vezane uz njihove "stanare".

Osim što nam je otkrila da od svih koji završe njihove edukacije (Unity, Blender i Unreal engine), njih čak 67 posto zaposli se u IT sektoru odmah po završetku edukacije, rekla nam je kako su ove godine po prvi put analizirali financijsko poslovanje njihovih startupova. U 2022. godini, preko 80 startupova, mahom koji imaju po jednog ili dva zaposlenika (neki idu do osam ili devet), su ostvarili 820.000 eura i svrstali se na peto mjesto, zajednički naravno, prihoda gaming tvrtki u Hrvatskoj.

Naravno, brojni polaznici njihovih edukacija (u osam generacija obrazovalo se 240 osoba) su ostali raditi i u tvrtkama unutar inkubatora. Razgovarali smo s nekoliko takvih developera. Osim toga, nakon prošlogodišnjeg Global Game Jam hackathona ostali su razvijati ideju koju su začeli upravo tamo.

Ivana nam je zatim otkrila dio razloga koji ih konstantno gura da unaprjeđuju svoje edukacije i pronalaze nove programe:

"Ono što smo vidjeli, i nekako svjetske statistike u ovom trenutku pokazuju, da IT trenutno zapošljava nešto manji broj ljudi, malo stagnira u tom svijetu, nema više te ekspanzije – visoke uzlazne putanje zapošljavanja, ali ono što mi vidimo da sigurno treba su neka nova znanja, zato smo i uveli Unreal edukaciju, ali i konstantno radimo na traženju nekih novih edukacija koje će postojećim developerima dati neka nova znanja i na taj način unaprijediti njihovo poslovanje".

Upravo je Unreal engine jedna od tih novih edukacija, a za kojeg se možete prijaviti putem vaučera Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, za koji se mogu prijaviti i zaposleni i nezaposleni. Druga takva edukacija je kreiranje audiovizualnih sadržaja, za kojeg trenutno nemaju dovoljan broj prijava kako bi krenuli s edukacijom. Međutim, prijave su i dalje otvorene pa iz Pisma pozivaju da se kandidati prijave kako bi mogli započeti s edukacijom koja je već spremna i samo čeka polaznike. Predviđeno vrijeme trajanja edukacije je otprilike četiri mjeseca i uključuje 500 sati rada. Edukacija polaznike ne košta ništa - oni samo izaberu vaučer Pisma i za njih HZZ zapravo plaća edukaciju.

U kontekstu tih edukacija, i Unreal edukacija specifično, naglasila je kako osim njihova djelatnika, na toj edukaciji rade i predavači s fakulteta FOI.

Zanimalo nas je i što se dogodi sa startupom kad on "preraste" inkubator, odnosno kad prođe pet godina koliko traje taj period inkubacije i na koliko su tvrtke potpisale ugovor s Pismom.

"Mi smo zapravo u stanju tvrtkama ponuditi produžetak ugovora i nakon pet godina ukoliko oni nisu rasli brojem ljudi, ne zauzimaju toliko prostora i dovoljan im je ured ili jedinica u kojoj rade, ali to onda više nisu inkubatorske cijene i cijene startupova. Ne možemo mi neku tvrtku koja posluje šest godina smatrati startupom. To onda zaista nema smisla i kosi se s onim zbog čega smo nastali. Nastali smo da male i tvrtke koje su tek nastale pokrenemo, inkubiramo", poručila je Matanović.

Otkrila nam je i da je jedan njihov startup radio kompletnu digitalizaciju Muzeja krapinskih neandertalaca.

"Zadnji put kad sam bila kod njih, imali su gomilu kostiju i ne znam čega sve ne u kutijama i sve su slagali, snimali i digitalizirali. Sve se to fotografiralo i pripremalo za digitalizaciju", pojasnila je.

Podijeli