Trpimir Kvesić o AI chatbotovima za komercijalne potrebe
- Objavljeno u Business 3.0
Razgovarali smo sa CEO-om tvrtke InSky Solutions Trpimirom Kvesićem o najboljim komercijalno dostupnim chatbotovima i na kojim područjima su najkorisniji.
VIDI: Kojeg biste komercijalnog chatbota trenutno dostupnog javnosti izdvojili kao najboljeg i zašto?
Trpimir Kvesić: ChatGPT kao prvi globalno poznati AI chatbot koji je stekao status ultimativnog motiva za svekolike konkurente da naprave vlastite verzije možemo izdvojiti kao onog koji je zaslužio eponimski renome. Očito će ga zadesiti sudbina Xerox-a ili nama lokalno poznatijih Kalodonta, Smokija ili Vegete, ali na globalnoj razini. Kad smo zadnji put za smoki rekli flips, za Vegetu mješavina začina ili za Kalodont pasta za zube?
Rezultat svjetske ekspanzije ChatGPT-a su niz kompetitivnih AI chatbota koji imaju različite prednosti i mane, što nam opet daje još više mogućnosti da pronađemo onaj koji zadovoljava naše potrebe. Imajući to u vidu, bitno je promatrati sljedeće parametre: - Preciznost i odziv - s obzirom na to da puno AI chatbota trenutno koristi GPT, općenito će dati i sličan sadržaj. - Lak pristup odnosno nepostojanje nikakvih naprednih podešavanja ili tehničkih zahtjeva za razgovor s chatbotom. - Iskustvo chata odnosno interakcija s modelom kroz prozor za chat.- Dodatne značajke - osim unosa odzivnika i primanja rezultata svakako višejezična podrška te povezivanje na sadržaje na internetu.
Anthrophic's Claude je po mnogima najbolji AI chatbot za sažimanje dokumenata, Perplexity.ai ističe se nad konkurencijom u sferi onoga koji duboko zaranja u teme o kojima prije ne bismo nužno razmišljali, potičući otkrivanje novih horizonata i eksperimentiranje. Jasper bi ušao u konkurenciju najboljih za poslovanje i marketinške aktivnosti, YouChat kao najbolji pretraživač, Chatsonic by Writesonic koriste oni koji žele najbolji AI Chatbot za pisanje članaka i dokumentacije. Ne smijemo zaboraviti niti Gemini, odnosno bivši Google Bard koji raste svakim danom, pa Socratic za djecu i studente, HuggingChat te mnoge druge koji zauzimaju svoju specifičnu nišu ili više njih.
VIDI: Za koje sve komercijalne potrebe chatbotovi mogu biti adekvatno rješenje za tvrtke? Je li to odnos s korisnicima, generiranje tekstualnog sadržaja ili nešto treće?
Trpimir Kvesić: Nekako bi se moglo reći za sve navedeno, pa i mnogo više od toga. Kao što je spomenuto maloprije, koriste se u mnogo sfera. Jedna od sve značajnijih je pružanje personalizirane korisničke podrške te davanje odgovora na korisničke upite s razumijevanjem ne samo upita, nego i samog korisnika te time stvarajući pozitivnije korisničko iskustvo.
Kako AI tehnologija nastavlja napredovati, chatbotovi postaju sve sofisticiraniji i sličniji ljudima u svojim interakcijama, pružajući besprijekornije i personaliziranije korisničko iskustvo. S potencijalom za daljnje inovacije u budućnosti, AI chatbotovi igraju sve važniju ulogu u korisničkoj službi, ali i puno šire.
Chatbotovi mogu pomoći poslovanju i u prodajnom, te marketinškom segmentu, ne samo u korisničkoj podršci, isto tako i u izvršavanju zadataka, kao i u generiranju tekstualnog sadržaja. Tvrtke također mogu koristiti botove kako bi pomogle novim djelatnicima da se uključe i vode ih kroz proces obuke.
Chatbotovi su uvijek dostupni za pitanja tijekom uključivanja, čak i kada treneri ili menadžeri nisu. Kako bi pomogao novim djelatnicima da pomognu klijentima u stvarnom vremenu, umjetna inteligencija može prikazati relevantne članke centra za pomoć i predložiti najbolji mogući proces. S chatbotovima koji su uključeni u cjelokupnu digitalnu strategiju, ublažavaju se frustrirajući manualni zadaci iz svakodnevice poslovanja, a dugoročno se štedi na troškovima rada.
VIDI: Kakav će utjecaj ti chatbotovi imati na tržište rada u nadolazećim godinama i hoće li uopće imati kakav utjecaj, po vašem mišljenju?
Trpimir Kvesić: Industrijska revolucija 18. stoljeća potaknula je globalizaciju i poboljšala povezanost kroz napredak u transportu i komunikacijama. Slično tome, revolucija internetskog sadržaja povezala je ljude iz cijelog svijeta, omogućujući globalnu razmjenu ideja, informacija i sadržaja.
Industrijska revolucija postavila je temelje za tehnološke inovacije koje su na kraju dovele do stvaranja digitalnih tehnologija. Iste te digitalne tehnologije mijenjaju i tržište rada, olakšavajući mnoge poslove kako je već i navedeno, ali isto tako i neke od poslova čine obsolitnim. Istraživanja pokazuju da će približno 80% radne snage u budućnosti minimalno 10% svog posla odrađivati putem jezično delegiranih modela kao što je ChatGPT.
Osim toga, 19% radnika moglo bi pola svojih aktivnosti zamijeniti s chatbotom i umjetnom inteligencijom. 15% svih zadataka koje obavljaju radnici moglo bi se završiti brže bez degradiranja kvalitete, a čak 47% do 56% svih zadataka moglo bi se završiti brže. Velika količina brojki i postotaka koja može zvučati alarmantno, ali samo za one koji ne prihvate novu stvarnost i razvojni put koji generira nove poslove i zadatke koji stvaraju nove vrijednosti i veće zadovoljstvo korisnika, ali i samih djelatnika.
Chatbotovi mogu rješavati ponavljajuće i svakodnevne zadatke, oslobađajući ljudske potencijale da se usredotoče na složenije aktivnosti s dodanom vrijednošću. Na primjer, u ulogama korisničke podrške, chatbotovi mogu rješavati rutinske upite, omogućujući ljudskim agentima rješavanje složenijih korisničkih problema koji zahtijevaju empatiju i kritičko razmišljanje, što ne samo da poboljšava učinkovitost, već i poboljšava kvalitetu korisničke usluge.
Nadalje, razvoj i implementacija AI chatbota stvaraju nove mogućnosti zapošljavanja. Tvrtke zahtijevaju kvalificirane stručnjake za dizajn, izgradnju i održavanje chatbot sustava. AI chatbotovi trebaju stalnu obuku i optimizaciju kako bi osigurali točne i pouzdane odgovore. To zahtijeva stručnost u obradi prirodnog jezika, strojnom učenju i softverskom inženjerstvu.
Stoga postoji sve veća potražnja za stručnjacima za umjetnu inteligenciju i znanstvenicima koji mogu raditi na poboljšanju i proširenju mogućnosti chatbota. Važno je prepoznati da AI chatbotovi mogu dodatno povećati ljudske sposobnosti, stvoriti nove prilike za zapošljavanje i potaknuti gospodarski rast. Usredotočujući se na usavršavanje i nove vještine, tržište se može pripremiti za budućnost tržišta rada i iskoristiti prednosti umjetne inteligencije, a istovremeno minimizirati moguće poremećaje na istom.
Prihvaćanje umjetne inteligencije kao komplementarnog alata, a ne zamjene za ljudski rad, dovest će do uravnoteženog i prosperitetnog tržišta rada u doba automatizacije. Postojale su sumnje u nezaposlenost i tijekom industrijske revolucije, veliki otpori, naravno da postoje i sada, ali čovječanstvo se treba uvijek razvijati na bolje dok prelazimo iz jedne generacije u drugu.
VIDI: Imaju li ti AI alati uopće budućnost u komercijalnoj upotrebi s obzirom na probleme s autorskim pravima koji trenutno prate najpopularnijeg chatbota – ChatGPT?
Trpimir Kvesić: Veliko područje koje je komercijalno korištenje chatbotova otvorilo je i ono pravne i legalističke prirode odnosno autorskih prava. Područje je to koje će trebati još dodatno regulirati i postaviti granice koje će definirati ne samo autorska prava, nego i same podatke, osobne podatke, greške koje umjetna inteligencija može napraviti, podatke koje može iskriviti i time učiniti štetu. U svakom slučaju ne postoji prepreka za svijetlu budućnost komercijalne upotrebe unatoč svim tim izazovima.
Štoviše, to će još dodatno generirati potrebu za vojskom pravnika i stručnjaka koji će postaviti chatbotove i autorska prava u korelaciju koja će donijeti lakše i efikasnije poslovanje.