VIDEO: Novi lander kreće ka Marsu

• Objavljeno u Svemir
image

U subotu 5. svibnja 2018. NASA će Atlas V raketom United Launch Alliancea s uzletišta Vandenberg Air Force Base u Kaliforniji lansirati u svemir misiju InSight, koja bi na Marsovu površinu 27. studenog ove godine trebala dovesti novi lander koji će najmanje dvije godine istraživati unutrašnju Marsovu strukturu i njezin sastav.

Osnovna znanstvena uloga novog landera biti će, kako kažu, istraživanje "vitalnih znakova" Marsa poput njegovog pulsa i temperature.

InSight je skraćeni naziv za "Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport", a za istraživanja će koristiti dva instrumenta, SEIS seizmometar koji će detektirati podzemne seizmičke aktivnosti odnosno "marsotrese", kao i udare meteorita te HP3 (Heat Flow and Physical Properties Package) koji će bušiti tlo do dubine od 5 metara i mjeriti temperaturu tla, kao što možete vidjeti u ovom videu.

Znanstvenici vjeruju da će nam InSight otkriti mnoge tajne o Marsu kakav je danas, ali još više o njegovoj povijesti koja seže 4,5 milijarde godina unazad od kako je formiran.

Pored toga InSight će provoditi i takozvani "Rotation and Interior Structure Experiment", što znači da će pomoću komunikacijske opreme pratiti svoju točnu lokaciju s preciznošću od 10 cm, kako bi pokušao uočiti blage promjene u Marsovoj rotacijskoj osi. Analiza takvih kolebanja pružit će informacije o jezgri planeta, pa bismo mogli saznati i njezinu veličinu.

NASA kaže da je cilj InSight zapravo bolje razumjeti nastanak Zemlje, a to će nam otkriti upravo ova istraživanja na Marsu.

InSight se dobrim dijelom temelji na NASA-inom Phoenix Mars landeru koji je još 2008. godine otkrio vodeni led na sjevernoj strani Marsa. Amerikanci su u misiju investirali 814 milijuna dolara, od čega 163 milijuna ide na lansiranje u svemir, dok su Francuska i Njemačka uložili 180 milijuna dolara, uglavnom za razvoj SEIS i HP3 instrumenata.

JPL i NASA su uložili dodatnih 18,5 milijuna dolara u demonstraciju tehnologije pod nazivom MarCO (Mars Cube One), koja se sastoji od dvije letjelice veličine aktovke pod nazivima Wall-E i Eva. One će u svemir biti lansirane istom raketom kao i InSight, ali će se do Marsa kretati zasebno te bi trebale postati prvi cubesat sateliti koji će putovati ka jednom stranom planetu.

Te male letjelice će na Zemlju moći slati podatke o InSightovom slijetanju na Mars, no NASA kaže da to neće biti njihova primarna uloga i da nemaju nikakav utjecaj na misiju landera jer će se kao relej između Zemlje i InSighta koristiti NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) koji oko Marsa kruži od 2006. godine.