Otkrivena najbrže rastuća crna rupa

• Objavljeno u Svemir
image

Astronom Christian Wolf i njegovi kolege sa sveučilišta ANU (Australian National University), temeljem podataka prikupljenih ESA-inim Gaia satelitom otkrili su crnu rupu čija je masa ekvivalent 20 milijardi našeg Sunca i raste 1 posto svakih milijun godina.

"Ova crna rupa raste tako rapidno da sjaji tisuće puta jače od čitave galaksije zbog plinova koje uvlači u sebe, što stvara mnoštvo trenja i vrućine", izjavio je Wolf. "Kada bismo imali ovo čudovište u središtu naše galaksije, bilo bi 10 puta sjajnije od punog Mjeseca. Vidjeli bismo tu crnu rupu kao nevjerojatno sjajnu zvijezdu koja bi izbrisala gotovo sve zvijezde s noćnog neba".

Na svu sreću, ova crna rupa se nalazi jako daleko, pa svjetlo koje od nje dopire do nas putuje kroz svemir više od 12 milijardi godina. Energija koju emitira je većinom ultraljubičasto svjetlo, ali otpušta i rendgenske zrake. Wolf navodi da bi u slučaju postojanja te crne rupe u središtu naše galaksije život na Zemlji bio nemoguć zbog visokih količina tog zračenja.

Wolf i njegovi kolege su otkrili njezinu svjetlost pomoću SkyMapper teleskopa u ANU Siding Spring Opservatoriju, a potom su koristili Gaia satelit kako bi izmjerili je li objekt tipa kvazara i dalje na istom mjestu, pri čemu su istovremeno dobili potvrdu da je jako daleko i da se najvjerojatnije radi o crnoj rupi. Potom su drugim teleskopom mjerili valne dužine koje objekt otpušta kako bi potvrdili njegov sastav.

"Ne znamo zbog čega je ova crna rupa rasla takvom brzinom", kaže Wolf koji vjeruje da će ovo otkriće pomoći znanstvenicima u proučavanju ranog svemira. "Pomoću novih zemaljskih teleskopa koji se trenutno grade, udaljeni objekti poput ove ogromne crne rupe pomoći će nam u mjerenju ekspanzije svemira", dodaje Wolf.